Nieuws

8 min leestijd

Keyword onderzoek in 8 stappen: maximaliseer je verkeer

Keyword research is essentieel voor elke SEO campagne. Vandaag bestaan er dan ook verschillende SEO tools die keyword research vergemakkelijken. Eén van de bekendste hiervan is Ahrefs. Hieronder lees je hoe je met Ahrefs in 8 stappen keyword onderzoek voert waarmee je je verkeer maximaliseert.
 

1. Kijk naar zoekvolume EN clicks

In de Ahrefs' site explorer kan je het zoekvolume van je keywords bekijken. Zoekvolume toont de populariteit van je keywords. Populaire keywords krijgen veel zoekopdrachten maar staan niet garant voor effectief verkeer. Hiervoor moet je naar clicks kijken. Het is namelijk zo dat niet alle populaire zoekwoorden veel verkeer krijgen. Dit komt omdat clicks eerder bepaald worden door search intent.
 

2. Bepaal de search intent van je keyword

Wanneer je keywords kiest word je vroeg of laat geconfronteerd met de vraag: search volume of search intent?

Het antwoord is simpel: search intent is belangrijker.

Search intent categorieën

De meeste zoekopdrachten zijn onder te verdelen in 4 categorieën:

Informationeel:

How to’s (vb. hoe maak je een website?)

Navigationeel:

Branded zoekopdrachten (vb. Facebook, KU Leuven)

Commerciële verkenning:

Vergelijkingen tussen producten/diensten, trends (vb. Macbook pro vs Dell XPS, beste merken wandelschoenen, enz.)

Transactioneel:

Koop, download, bestel, enz.

Om de search intent van je keywords te achterhalen kan je google gebruiken. Tik je keyword in en kijk naar de top ranking pagina’s: wat voor content hebben deze pagina’s? Dit is een goede aanwijzing voor de search intent van je keyword maar wees kritisch want meestal is het toch niet meteen duidelijk wat voor content achter de keywords schuilt.

Denk goed na over welke search intent het beste bij jouw content past. Kies daarna de keywords die deze search intent weergeven.
 

3. Kijk naar de pagina’s van je concurrent die veel traffic genereren

Bekijk de top traffic pagina’s van je concurrenten om onderwerpen te vinden die veel verkeer genereren of business potential hebben. Analyseer deze pagina’s vervolgens om te achterhalen wat voor content en keywords ze bevatten. Bepaal of jij de search intent achter deze keywords nog beter kan vervullen met jouw content en neem de keywords op in je content plan.
 

4. Achterhaal de rankingsmoeilijkheid

Ahrefs toont standaard een keyword difficulty score maar het is beter om deze zelf te ontdekken.

Kijk hiervoor terug naar de top-ranking pagina’s voor je gekozen keyword en evalueer de kwaliteit van hun inbound links en andere on-page factoren.

Kan jij meer en betere links opbouwen op jouw pagina’s? Kan jij deze content overtreffen en de search intent achter deze keywords nog beter bevredigen? Zo ja, go for it!
 

5. Doe een content gap analyse met de top 3 ranking pages voor je keyword

Eenmaal je zeker bent van je keyword doe je een content gap analyse voor dit keyword. In een algemene content gap analyse ga je kijken naar de rankings van je concurrenten voor een bepaald keyword om te achterhalen voor welke andere keywords ze ook ranken en jij niet.

Met de Ahrefs content gap analysis tool kan je de top 3 ranking pagina’s voor een bepaald keyword analyseren op al hun gemeenschappelijke keywords. Zo weet je welke keywords je nog moet verwerken in je content om hoger te ranken.
 

6. Gebruik de keywords uit de content gap analysis

Gebruik de nieuwe keywords in de content gap analysis in je content. Deze keywords kan je bijvoorbeeld gebruiken als H2, H3. Je kan er ook voor kiezen om aparte pagina’s te maken rond deze keywords. Vergeet dan wel niet intern te linken naar deze pagina’s.
 

7. Bouw links op

Bouw links naar je nieuwe content om je organisch verkeer aanzienlijk te verhogen.
 

8. Herhaal

Herhaal dit proces zo vaak als nodig is. Door dit proces te doorlopen vind je meteen de keywords waarmee jouw content het meeste potentieel heeft om te ranken in de zoekresultaten.

Heeft uw bedrijf versterking nodig om een SEO strategie te creëren en uit te voeren ? Contacteer ons en wij bekijken hoe wij u kunnen helpen om uw website hoger te laten ranken in Google.