B2B webshop starten?

Samen op zoek naar jouw B2B e-commerce platform

Een B2B webshop laten maken vraagt om andere behoeften en features dan webshops gericht op particulieren.

  • Het doelpubliek en de verwachtingen zijn dan ook compleet verschillend.
  • Het beslissingsproces van B2B klanten is complexer dan dat van consumenten.
  • Bedrijven hebben vaak te maken met meerdere stakeholders en andere processen waarmee ze rekening moeten houden.
 

Advies vragen

 

B2B platform: must-have functionaliteiten

Om te weten welke platform je best kiest moeten we eerst begrijpen wat jouw klanten verwachten. Dit kan afhangen van veel factoren. Denk hierbij aan onder andere de verschillen tussen sectoren, specifieke noden, verwachtingen en dergelijke. Zo zal een webwinkel voor print of maatwerk (gepersonaliseerde producten) meer mogelijkheden moeten hebben dan fashion. De volgende zaken worden steeds belangrijker en zijn echte must-haves geworden voor b2b webshops:

 

1. Nood aan informatie

Zakelijk klanten vinden het belangrijk om vrijwel alle dienst- en productinformatie online te kunnen lezen. Technische specificaties, productspecificaties en prijsinformatie zijn cruciaal om te vermelden op een b2b-webshop. Er is een nood om goed geïnformeerd te zijn. Vermeld zeker op productpagina’s eventuele staffelkortingen of extra voorwaarden en acties.

Banner-OroCommerce-webinar-2
uploaden quick order

2. Quick order

De meeste bedrijven weten vaak al wat ze precies nodig hebben en willen bestellen. Een quickorder matrix kan een aanvulling zijn op de productsearch van een webshop. Het is een snelle manier voor klanten om producten te bestellen. B2b-klanten kunnen zo makkelijk eigen spreadsheets opladen of producten in bulk opnieuw bestellen. 

 

Meer weten?

3. Design | Gebruiksvriendelijkheid

Een b2b website moet nuttig, functioneel en bovendien simplistisch zijn. Er bestaan ook heel wat B2B applicaties die bijzonder complex en uitgebreid zijn. Vaak wordt er hierbij te weinig aandacht aan usability besteed. De gebruiksvriendelijkheid van de nodige functionaliteiten zouden het liefst intuïtief moeten aanvoelen voor alle eindklanten. Een platform waarop gebruikers meteen persoonlijke prijzen of een gepersonaliseerde catalogus zien, draagt zeker bij aan de user-friendliness!

webdesign voor b2b
1163-quick-ordering-orocommerce

4. Offerte & Checkout

Een ingebouwde goedkeuringsflow verwerkt in het checkout proces van de webshop is cruciaal voor bedrijven. Zeker in ondernemingen waar er meerdere profielen met verschillende verantwoordelijkheden aanwezig zijn. Zo kan er bijvoorbeeld producten toegevoegd worden aan een online bestelling door personeelslid X, maar een bestelling plaatsen kan enkel via het profiel van personeelslid Y gebeuren.

De mogelijkheid om een offerte aan te vragen door slechts één klik op een knopje is ook zeker geen overbodige luxe. Features waarin voorselectie een rol spelen zoals vooraf geselecteerde betaalmethode en/of ingevuld afleveradres vereenvoudigen dan weer het inkoopproces.

 

5. Accountbeheer

Er bestaan verschillende soorten gebruikers in een bedrijf met elk hun rol. Accountbeheer op bedrijfsniveau is dus ook een uiterst belangrijke feature. Een aankoper wenst bijvoorbeeld makkelijk zijn aankopen terug te vinden en opnieuw te bestellen. Een manager wil graag een overzicht zien van de facturen, kosten inclusief de kortingen. Een B2B-platform houdt hiermee rekening, zoals hierboven beschreven in het checkout proces, en maakt het mogelijk om meerdere gebruikersaccounts aan te maken met elk hun eigen toegang in de back-end.  

 

1168-gebruikers beheren
Automatisatie in bedrijven webshop

6. Automatisering

Automatiseren is vaak nuttig in de bedrijfsmarkt. Er zijn heel wat processen die frequent voorkomen en repetitief werk geven. Zaken zoals predictive ordering en geautomatiseerde herhaalaankopen kunnen geactiveerd worden via b2b-modules (applicaties) of rechtstreeks op een specifiek b2b e-commerce platform.

 

Voordelen van een zakelijke webshop?

Er zijn voldoende redenen om een webshop te starten gericht op de bedrijfswereld. De 3 voornaamste zijn:

  • Groei: online bereik je een veel groter zakelijk doelpubliek. Voor je het zelf weet heb je klanten in het buitenland doordat je webshop ook in buurlanden en daarbuiten gevonden wordt. SEO speelt een grote rol in de vindbaarheid van jouw webshop op internationaal niveau.
     
  • Kosten- en tijdsbesparing: met een B2B-platform kan je veel tijd en geld besparen. Omdat de processen vereenvoudigd en zelf door klanten uitgevoerd worden, besparen bedrijven aan administratieve kosten en mankracht.
     
  • Meer omzet: een webshop behoort tot een omnichannel verhaal. Dit resulteert niet alleen in meer trouwe klanten, maar ook in meer (en stabielere) omzet.

B2B platform of module nodig?

PHPro heeft al jaren ervaring met het bouwen van business-to-business e-commerce platformen. Wij begeleiden je om de beste keuze te maken voor een e-commerce platform, B2B modules en design. Wij weten als geen ander dat deze keuzes van cruciaal belang zijn voor jouw bedrijf.

 

Advies vragen

Welke B2B e-commerce platform kiezen?

Er zijn redelijk wat mogelijkheden qua e-platformen, maar voor een gebruiksvriendelijk e-business platform is er iets minder keuze. Afhankelijk van de mogelijkheden en behoeften zijn we bij PHPro zeker voorstander van OroCommerce en het Magento B2B e-commerce platform. Beide oplossingen zijn uitbreidbare en flexibele e-commerce platformen met een focus op de B2B. Sterke spelers mét veel potentieel en maatwerkmogelijkheden. Ontdek de uitgebreide reviews van elk platform door te klikken op de link:

b2b orocommerce
Welke B2B e-commerce platform kiezen?