Nieuws

Stel deze 22 vragen vooraleer je een online marketing bureau kiest!

 

Ga je voor de eerste keer een digital marketing bureau inhuren? Of heb je net een slechte ervaring achter de rug bij je vorige agentschap? Niet alle marketingbureaus leveren dezelfde resultaten. Het is belangrijk dat je een partner kiest met de juiste ervaring, visie en werkwijze. Maar hoe kan je dit nu weten zonder eerst samen te werken?

Geen zorgen, met deze vragenlijst kom je snel te weten hoeveel kaas de marketeer/consultant voor jou heeft gegeten van SEO, PPC, content, social media, webdesign en conversie optimalisatie. Als ze een goed antwoord geven op onderstaande vragen, weet je dat je met een sterke partner in zee gaat!

 

marketing-bureau-presentatie-meeting

Algemeen

 

1. Hoe ga je ons onderscheiden van onze concurrentie?

Je digital marketing agentschap moet begrijpen wat jij je doelgroep kan geven dat ze niet bij je concurrenten krijgen.

 

2. Hoe ga je de conversie van mijn site verbeteren?

Marketingbureaus leggen vaak goed uit hoe ze meer verkeer naar jouw site brengen maar ze moeten uiteindelijk de conversies en de verkoop verhogen om je investering terug te verdienen en te laten renderen. Dit vereist inzicht in user experience maar ook de wil om zich te verdiepen in je doelgroep. Vraag ook welke tools of processen ze gebruiken om conversies te verhogen. Veel gebruikte tools zijn: Google Optimize, Optimizely, Hotjar, Unbounce en Instapage.

 

3. Hebben jullie ervaring met bedrijven in mijn branche?

Het is handig wanneer het agentschap ervaring heeft met andere klanten in jouw branche maar het is niet noodzakelijk een deal-breaker moesten ze dat niet hebben. Veel belangrijker is de vraag: welke stappen gaan ze nemen om expert te worden in jouw sector?

 

4. Hoe gaan we communiceren?

Vraag wie je standaard contactpersoon is (SPOC) en hoe vaak je hen kan contacteren. Wie zal de projecten uitvoeren? Wat is hun ervaring en achtergrond? Hoe wordt documentatie uitgewisseld? En ten slotte het belangrijkste: hoe worden tijd en budget bewaakt?

 

5. Hoe zullen jullie onze voortgang rapporteren?

Zal het bureau elke maand een duidelijk rapport leveren? Gebeurt dit via mail of presentatie ter plekke?

 

6. Hoe werken jullie verschillende teams samen?

Moderne agencies laten al hun afdelingen samenwerken aan de belangrijkste doelen, zonder in silo’s te werken waar soms info verloren gaat. Wat is de samenwerking tussen SEO experts en webdevelopers, tussen content creators en social media marketeers? Efficiënte agencies hebben efficiënte workflows die ze hebben vastgelegd dankzij jarenlange ervaring.

 

SEO

 

7. Hoe gaan jullie onze rankings in de zoekmachines verbeteren?

Laat het online marketing bureau praten over hun SEO werkwijze. Pas op voor bureaus die black hat technieken gebruiken (zoals links kopen) of direct beloven dat ze je pagina op de eerste plaats gaan zetten voor zoekwoorden die eigenlijk waardeloos zijn.

 

8. Gebruiken jullie Google Webmaster?

Het agentschap moet altijd de officiële webmaster adviezen volgen om Google te helpen jouw site te vinden, indexeren en rangschikken. Deze richtlijnen helpen je site ook om sancties te vermijden.

 

9. Hoe lang duurt het om resultaten te zien?

Verwacht geen exacte datum om resultaten te zien. Dit is namelijk zeer onvoorspelbaar. Toch moet het agentschap een high-level tijdsinschatting kunnen geven om een eerste positieve invloed op je organisch verkeer te voorspellen. Goede SEO-campagnes tonen gemiddeld resultaat na ongeveer 3 - 6 maanden tot een jaar. Dit hangt echter sterk af van je concurrentie.

 

Content marketing

 

10. Kan je ons wat content voorbeelden laten zien?

Elk online bureau dat content marketing aanbiedt, moet voorbeelden kunnen tonen van het beste werk van hun schrijvers. Er zijn heel veel content creators maar er zijn er weinig die echt resultaat leveren.

Bekijk eerst hun werk en vraag je af of de kwaliteit goed genoeg is voor jouw doelgroep. Heb je een jong publiek? Huur dan geen copywriters in die tutorials schrijven alsof ze hun thesis onderbouwen. Kies eerder iemand die korte, krachtige en menselijke teksten schrijft.

 

11. Hoe gaan jullie content experts zich verdiepen in onze business?

Je moet duidelijk weten of het online marketing bureau van plan is de juiste hoeveelheid onderzoek te doen over jouw bedrijf en sector om relevante en kwalitatieve content te maken voor je doelgroep. Pas op voor bureaus die meteen aan content beginnen zonder de nodige input van jouw kant te vragen.

 

12. Hoe optimaliseren jullie content voor onze lezers en zoekmachines?

Vraag achter de samenwerking tussen content creators en SEO specialisten. Welk proces doorlopen zij om gebruiksvriendelijke en converterende teksten te maken die ook nog eens snel opgepikt worden door Google?

 

13. Welke soorten content kunnen jullie leveren?

Ontdek of het agentschap naast blog content ook ervaring heeft met infographics, video, animaties, e-mailcampagnes, eBooks, whitepapers, enz. Een effectieve content strategie bevat namelijk een mix van verschillende types content en media.

 

14. Hoeveel content kunnen jullie per maand opleveren?

Wil je top-of-mind blijven bij je publiek? Dan post je best regelmatig nieuwe content. MAAR: kwaliteit beats kwantiteit. Twee interessante en nuttige artikels of video’s per week leveren betere resultaten dan vijf nietszeggende posts.

Pas dus op voor een digitaal agentschap dat belooft om massa’s content per week te creëren. Vraag vooral hoe ze de kwaliteit van die content gaan garanderen.

 

15. Gaan jullie de content ook zelf op onze site publiceren?

Zoek uit of het bureau standaard ook nieuwe content op jouw site publiceert. Afhankelijk van je CMS kan het bureau dan wel extra uren rekenen om te leren werken met dit systeem.
Als het bureau niet voor publicatie zorgt, moet je hiervoor zelf een intern teamlid aanwijzen.
 

PPC (betaalde advertenties)


16. Hebben jullie een Google Partner Badge?

Als het agentschap een Google Partner Badge heeft, betekent dit dat ze Google Ads gecertifieerde werknemers hebben, toegang hebben tot hun eigen Google Agency Team en op de hoogte blijven van de laatste AdWords innovaties.

 

17. Hoe rapporteren jullie over PPC resultaten?

Je online marketing bureau moet duidelijke en transparante rapporten opleveren die duidelijk maken hoe je betaalde advertenties presteren op vlak van verkeer, conversie en omzet. De return on investment van je advertentie uitgaven moet altijd klaarhelder zijn. Vraag daarom naar een voorbeeldrapport en kijk je of dit duidelijk genoeg vindt.

 

18. Hebben jullie ervaring met betaalde advertenties op Facebook, Instagram en LinkedIn?

Het Google search network is een goed medium om mensen te bereiken die al actief zoeken naar jouw producten of diensten. Maar via social media bereik je ook dat deel van jouw doelgroep die in de markt voor jouw aanbod zijn zonder dat ze ernaar zoeken. Jammer genoeg wordt het organische bereik op social media steeds kleiner. Zo krijg je geen andere keuze dan betaalde advertenties te gebruiken. Daarom heb je een marketingbureau nodig met de juiste ervaring en knowhow in Facebook, Instagram, Linkedin, Twitter en Pinterest advertising.

 

Social media

 

19. Op welke sociale kanalen moet mijn bedrijf zich richten?

Meestal hoef je niet op elk social netwerk aanwezig te zijn. Het is aan jouw marketingbureau om je aan te bevelen welke specifieke netwerken het meest relevant zijn voor jouw doelgroep en jouw doelen. Pas op voor een marketingbureau dat voorstelt om Instagram te gebruiken wanneer jouw doelgroep 60-plussers zijn in de markt voor een nieuwe heup.

 

20. Hoe beheren jullie meerdere communities over de verschillende platformen heen (Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, etc.)?

Heeft jouw bedrijf verschillende merken met verschillende doelgroepen? Is je doelgroep heel breed? Dan gebruik je best meerdere social media om zoveel mogelijk mensen te bereiken (mits de juiste content). Een goed social media team heeft de juiste tools en processen om:

  • een overzicht te bewaren van al je social media kanalen en hun performance
  • consistent en gepast met je doelgroep te communiceren over al je social kanalen
  • een duidelijke strategie uit te voeren per social media kanaal
  • alert te zijn voor jouw concurrentie en hun social media strategie

 

Vaak gebruikte tools zijn Hootsuite, Buffer, Sproutsocial, Agorapulse, Loomly, enz. Gebruikt het agentschap één van deze tools? Goed teken! Doen ze dat niet? Laat hen dit dan verantwoorden.


21. Hoe gaan jullie ons merk vertalen naar social media content?

Je digital marketing agentschap moet nadenken over social media-strategieën die relevant zijn voor je merk in plaats van alleen tactieken te gebruiken die voor andere klanten hebben gewerkt. Ben je een bedrijf dat compressoren verhuurt aan industriëlen? Dan heb je misschien niet meteen Instagram stories nodig maar eerder Youtube video tutorials gericht op aankopers en werfleiders.


22. Hoe meten jullie de ROI van sociale media?

Sommige agentschappen gaan rapporteren over likes per post maar dit is een waardeloze metric (ook wel eens vanity metric genoemd). Het is leuk om te hebben maar het zegt niets over de feitelijke ROI van jouw social media inspanningen.

Daarom moet een online marketing bureau rapporteren over KPI’s zoals clicks, verkeer, conversies en omzet. Ze moeten via cijfers uitleggen hoe content en social media helpen om jouw business te doen groeien in naamsbekendheid, klantentevredenheid en/of omzet.

 

 

Better safe than sorry!

 

Met deze vragen haal je een betrouwbare digital marketing partner in huis die de nodige resultaten levert.
Benieuwd hoe wij voor jou het verschil tussen digitaal succes en digitale blunder kunnen betekenen?
Contacteer ons en wij bekijken hoe we jouw plan tot online groei uitstippelen.