Nieuws

Efficiënt migreren naar Google Analytics 4

Sinds juli 2023 stopt Google met de ondersteuning van Universal Analytics (UA) en start het met de volledige uitrol van Google Analytics 4. Moest je jouw GA4 omgeving nog niet hebben opgezet, wordt het dus dringend tijd om dat wel te doen! In deze blogpost delen we een handige checklist om te helpen bij een soepele overgang van UA naar GA4.  

1. Tracking codes op de website correct implementeren

Het is belangrijk om de tracking codes correct te implementeren om ervoor te zorgen dat de juiste data binnenkomt in GA4. In plaats van een geautomatiseerde koppeling vanuit Google UA, is het beter om een algemene GA4-tag te implementeren op alle pagina’s van je website. Daarnaast is het ook belangrijk om afzonderlijke event tracking te implementeren in GA4 om specifieke events te kunnen volgen.

2. Verwijder alle verouderde (hard-coded) trackingcodes

Met de overgang naar GA4 is het belangrijk om alle verouderde tracking codes te verwijderen. Dit omvat bijvoorbeeld de hard-coded UA trackingcodes die na juli 2023 niet meer worden ondersteund. Als je deze tags niet verwijdert kan dat leiden tot dubbele data en eventueel technische problemen.

Zorg ervoor dat je alles grondig doorloopt en alle overbodige trackingcodes verwijdert.

3. Gebruik een doordachte GA4 checklist

Bij de overgang van UA naar GA4 is het belangrijk om een doordachte checklist te gebruiken. Bij PHPro maakten we speciaal voor jouw een goede GA4 checklist. Deze checklist helpt bij het instellen van de huidige en geconfigureerde instellingen van UA in de juiste GA4 stream. Voorbeelden hiervan zijn: interne filters, conversies, cross domain tracking en meer.

Door deze instellingen zorgvuldig over te zetten, zorg je ervoor dat de GA4 implementatie zo goed mogelijk verloopt. Bekijk zeker ook regelmatig de PHPro blog om op de hoogte te blijven van de nieuwigheden in GA4.

4. Neem de tijd om overbodige tracking, tags of events te verwijderen

Nu je toch bezig bent met de migratie van UA naar GA4 is het een goed moment om de tracking te evalueren. Dit opruimproces zorgt ervoor dat je GA4 implementatie geoptimaliseerd blijft en kan daarnaast ook een positieve impact hebben op de performance van je website.

Heb je nog stukken code op je website staan die niet meer nodig zijn? Weg ermee!

5. Houd rekening met GDPR en privacy

Het is belangrijk om rekening te houden met de GDPR wetgeving en privacyaspecten bij het verzamelen van data met GA4. Als eigenaar van de website ben je verantwoordelijk voor het verzamelen van data op een manier die de privacywetgeving niet schendt.

Probeer op de hoogte te blijven van de meest recente ontwikkelingen met betrekking tot Google Analytics 4 binnen de EU en neem contact met ons op bij vragen.

6. Overweeg alternatieve analytics tools naast huidige analytics tools

Naast GA4 is het de moeite waard om alternatieve analysetools te overwegen, zoals Matomo, Piwik Pro en andere vergelijkbare tools.

Het gebruik van meerdere analysetools vermindert de afhankelijkheid van één tool en helpt bij het beschermen van je data en geeft je meer flexibiliteit bij het analyseren van gegevens

7. Breng de huidige tracking in kaart

Maak een gedetailleerd overzicht van de huidige dashboards, rapporten en statistieken die je momenteel gebruikt in Universal Analytics. Identificeer welke trackinggegevens nog ontbreken in GA4 en welke aanpassingen nodig zijn om een vergelijkbare set van gegevens te kunnen rapporteren.

8. Voor e-commerce klanten: schakel over naar Enhanced E-commerce

Als je een e-commerce website hebt, is het raadzaam om over te schakelen naar Enhanced E-commerce in GA4. Hiermee kan je gedetailleerde informatie verzamelen over de interacties van gebruikers met producten en aankopen op de website.

Denk aan vernieuwde events zoals "Toevoegen aan wishlist" en andere specifieke events.

9. Controleer / audit alle data en tracking na migratie

Na de migratie naar GA4 is het belangrijk om een controle uit te voeren van alle data en tracking. Dit helpt om eventuele foutieve tracking te identificeren en om verschillen tussen UA en GA4-data te vinden.

10. Bekijk GA4-koppelingen met externe platforms

Zorg ervoor dat GA4 gekoppeld is aan andere platforms zoals Google Ads, Search Console en meer. Met deze koppelingen kan je nog meer waardevolle data verzamelen en een beter beeld krijgen van je online aanwezigheid.

Als je een grote website hebt met veel verkeer en data, overweeg van om deze data naar een “warehouse” te sturen, en van daaruit te beheren.

11. Pas tijdig alle dashboards aan die gebruik maken van Universal Analytics data

Omdat niet alle statistieken 1 op 1 zijn overgenomen en beschikbaar zijn in GA4, is het belangrijk om op tijd aanpassingen te maken aan je dashboards.

Zorg er hierbij voor dat je ofwel je manier van rapporteren aanpast of dat je zeker de juiste databronnen gebruikt zodat je zeker dezelfde interpretaties kunt blijven maken. 

12. Exporteer alle oude analytics data

Aangezien de UA data maar 6 maanden wordt bewaard door Google, is het zeker waardevol om al jouw data te exporteren. Op dit moment zijn er vier manieren om al de data uit Analytics te exporteren. Meer info hierover vind je hier.

Neem contact met ons op voor meer informatie of vragen.

Met deze checklist in gedachten ben je goed voorbereid op de overgang van UA naar GA4. Neem zeker de tijd om deze stappen zorgvuldig uit te voeren en eventueel hulp in te schakelen indien nodig. Bij PHPro staan we klaar om je te begeleiden bij deze migratie en ervoor te zorgen dat de overgang naar GA4 soepel verloopt.