Nieuws

6 min leestijd

Zo creëer je een waterdichte online marketingstrategie!

 
Heb je een goede website of wil je er binnenkort één maken, dan is nadenken over de online marketingstrategie voor deze website geen slecht idee. Er zijn echter meer dan 1,7 miljard websites op het internet, daarom is het belangrijk dat je een doordachte online marketingstrategie hebt om uit te blinken tussen je concurrenten en meer verkeer naar je website te krijgen. Hieronder lees je hoe je een doeltreffende online marketingstrategie goed en effectief opstelt.
 
online-marketing-strategy

Wat is het doel van je website?

Om te beginnen bepaal je wat je gaat doen met je website, maar ook wat je marketing doelen zijn. Als je producten aanbiedt op de website kan het doel zijn om meer van deze producten te verkopen. Als je een fysieke winkel hebt en de website gebruikt om meer klanten te lokken is het een goed doel om ervoor te zorgen dat meer mensen je fysieke adres vinden.

Hoe bepaal je de doelgroep van je website?

Eenmaal je doel bepaald is, stel je jezelf de vraag wie je wilt bereiken met je website. Doelgroepen bepalen is zeer belangrijk omdat je hierdoor weet op welke platformen (Google, Facebook, Twitter, etc.) je moet focussen.

Enkele vragen die je kan stellen om de doelgroep te bepalen zijn:

  • Zijn het vooral particulieren of bedrijven die je wil bereiken?
  • Verwacht je dat er vooral mannen of vrouwen de website bezoeken? Of misschien wel beide?
  • Naar welke leeftijdsgroep wil je de website richten?
  • Is de website gericht op één bepaald land of op meerdere landen?
  • Heeft de doelgroep een gemeenschappelijke interesse? (Vb. reizen, films, fotografie, …)

Wanneer je een duidelijke doelgroep voor ogen hebt, ga je naar de volgende stap: het juiste platform kiezen.

Hoe ga je de doelgroep bereiken?

Er zijn talrijke kanalen om jouw doelgroep te bereiken. Afhankelijk van je doelen, doelgroep en budget kies je beter voor het ene kanaal dan het andere. Betaalde advertenties, social media en zoekmachines zijn vandaag de populairste kanalen die bedrijven inzetten om bezoekers op hun website te krijgen.

Vind je het moelijk om de juiste kanalen te bepalen voor je marketingstrategie? Lees dan zeker onze 7 tips om de juiste kanalen te kiezen voor je doelgroep.

Op welke manier kan je gebruik maken van zoekmachines?

Een zoekmachine, zoals Google of Bing, is één van de platformen die je kan gebruiken zonder dat je ervoor moet betalen. Je kan ervoor zorgen dat je makkelijker gevonden wordt op zoekmachines met behulp van SEO of Search Engine Optimization. De zoekmachines bepalen welke websites het relevantste zijn voor een bepaalde zoekopdracht en rangschikken deze op relevantie.

Dit is een zeer uitgebreid onderwerp en kan redelijk ingewikkeld worden. Gelukkig zijn er ook een paar basispunten die er al snel voor kunnen zorgen dat je hoger in de lijst komt.

  • Ken je keywords en gebruik deze op een natuurlijke manier
  • Geef extra informatie over afbeeldingen in het alt atribuut
  • Zorg dat er geen gedupliceerde pagina’s zijn
  • Zorg ervoor dat de website responsive is
  • De lengte van je content is ook een factor. Optimaal bestaat het uit 1500 tot 2000 woorden.

Als je meer wil weten over hoe je de beste keywords kiest, lees dan zeker ons artikel over keyword research in 8 stappen.

Wat zijn Google Ads?

Google Ads is een betalende manier om je doelgroep te bereiken. Google Ads speelt verder in op de keywords die gebruikt worden. Via Google Ads kan je advertenties krijgen in de zoekmachine maar ook op video’s, websites of in applicaties.

Als voorbeeld gaan we ervan uit dat je een blog hebt over avontuurlijke reisbestemmingen. Dan kan je adverteren op het sleutelwoord “Avontuurlijke reizen” om zo bovenaan in de zoekresultaten te komen.

Het is ook mogelijk om dan een advertentie te plaatsen op video’s over avontuurlijke reizen. Dit zorgt ervoor dat mensen die geïnteresseerd zijn in het onderwerp de advertenties van je website zien.

Hoe past sociale media in je marketingstrategie?

Sociale media kan op verschillende manieren gebruikt worden om je doelgroep te bereiken. Het is namelijk mogelijk om zowel betalende advertenties te gebruiken. Deze kan je richten op mensen die een bepaalde interesse of geslacht hebben of in een specifieke leeftijdsgroep zitten. Door de grote hoeveelheid informatie die mensen op sociale media plaatsen is het zeer makkelijk voor deze platformen om de advertenties naar de juiste personen te richten.

Je kan ook op een andere manier gebruik maken van sociale media. Via sociale media kan je jouw klanten of volgers engageren en er makkelijk een conversatie mee aangaan. Op deze manieren krijgen ze een soort vertrouwen in je merk.

Sociale media kan ook helpen om recensies te krijgen over de producten of diensten die je aanbiedt. Je volgers op sociale media kunnen ook makkelijke mond-tot-mond reclame zijn door je content te delen naar hun eigen volgers.

Als je nog twijfelt over waarom sociale media nuttig is, lees dan zeker ook onze post met 11 redenen waarom je sociale media moet gebruiken.

Wat is de volgende stap in je online marketingstrategie?

Nadat je van start bent gegaan met één of meerdere van de verschillende platformen is het tijd om te controleren of ze ook de gewenste resultaten behalen. Hiervoor bestaan er meerdere analytische tools die je kunnen helpen. Enkele van de meest populaire tools zijn:

Welke statistieken zijn belangrijk voor je website?

Wanneer je een tool hebt gekozen ga je van start met de statistieken te bekijken. Deze analytische tools kunnen zeer overweldigend zijn omdat er veel informatie te vinden is en niet alle informatie is even makkelijk te begrijpen is.

Hieronder kan je enkele statistieken vinden die een duidelijk beeld geven over hoe goed je website presteert.

  • Gemiddelde tijd op pagina geeft aan hoelang er op elke pagina gespendeerd wordt. Dit kan helpen om te bepalen welke pagina’s het slecht doen. Als de gemiddelde tijd zeer laag is wil dit vaak zeggen dat de gebruiker niet vond wat hij zocht.
  • Gemiddelde bounce rate geeft aan hoeveel percent van de gebruikers de website verlaten zonder naar een volgende pagina te gaan. Als de bounce rate hoog ligt wil dit vaak zeggen dat de website niet overeenkomt met wat de gebruiker dacht te vinden. (Dit is echter niet het geval bij een blog waar de bounce rate vaak redelijk hoog is.)
  • Bron van inkomend verkeer geeft aan van waar het meeste websiteverkeer komt. Als je veel inzet op Facebook maar er is maar 5% verkeer afkomstig van facebook, dan moet je facebook strategie veranderen.
  • Click-through rate toont percentueel hoeveel mensen op de advertentie klikken nadat ze deze gezien hebben. Deze statistiek kan per platform bekeken worden om een duidelijker beeld te geven over welk platform met advertenties het beste werkt voor jouw.
  • Conversion rate duidt percentueel aan hoeveel mensen een bepaald doel hebben bereikt nadat ze op een advertentie hebben geklikt. Dit doel kan zijn om producten te verkopen. Als de conversion rate dan 1% is, wil dit zeggen dat 1 op de 100 bezoekers een aankoop afrondt.

Slechte statistieken, wat moet je dan doen?

Je bekijkt de statistieken en merkt dat deze niet voldoen aan je verwachtingen, maar geen paniek, want dit is heel normaal. Het voordeel dat je hebt, is dat je door de statistieken makkelijk kan bepalen waar het probleem zich bevindt.

Eenmaal het probleem gevonden is, is het maar een kwestie van bijsturen. Je website, content of advertenties optimaliseren is een proces van trial-and-error, dat wil zeggen dat je vaak nieuwe dingen test en bekijkt of deze een beter resultaat opleveren.

Maar zelfs wanneer de statistieken goed zijn, wil het niet zeggen dat je kan stoppen. Marketing is niet zomaar een project met een einddatum, maar een proces waar je altijd moet blijven analyseren en optimaliseren om zo een stap voor de concurrentie te blijven.

 

Als korte samenvatting, om te beginnen is het belangrijk om je doelen en doelgroepen te bepalen. Nu bepaal je welk platform het beste aansluit bij je doel en doelgroep. Als je hiermee begonnen bent, ga je over naar de analyse van de statistieken en stuur je verschillende platformen bij waar nodig.

Er is natuurlijk nog veel meer te vinden over marketing omdat dit zo een omvangrijk gebied is. Maar als je deze stappen volgt, ben je al goed op weg naar een succesvolle website.

 

Bij PHPro hebben we de strategische knowhow maar ook de technische skills om een digitaal succesverhaal te schrijven. Je zit samen met ons en wij stellen zo een op maat gemaakte online marketingstrategie op. Als je interesse hebt, neem dan gerust contact met ons op!

Interesse in meer tips, tricks en weetjes over online marketing? Vergeet je dan zeker niet onderaan aan te melden voor onze nieuwsbrief.