Nieuws

Zo zet je een Google shopping campagne op van A tot Z

 

Je hebt een webshop en wil meer mensen bereiken met je producten? Google Shopping is hier een perfecte manier voor. Met Google Shopping kan je producten laten verschijnen boven de normale zoekresultaten. Dit is een zeer goede plaats om nog meer visibiliteit te krijgen op Google! Een Google Shopping campagne instellen kan overweldigend lijken, maar hieronder kan je volledig lezen hoe je dit het beste aanpakt.

 
google-shopping-reviews-search

Wat is Google Shopping en waarom zou je het gebruiken?

Google Shopping is een dienst van Google die gebruikers toelaat om naar producten te zoeken en deze te bekijken en vergelijken. De belangrijkste reden om Google Shopping te gebruiken is dat de resultaten bovenaan de zoekpagina worden getoond, nog boven de tekstadvertenties.

Enkele andere voordelen zijn: 

  • Hogere klikratio dan tekstadvertenties
  • Hogere conversieratio dan tekstadvertenties
  • Lagere kost per klik dan tekstadvertenties
  • Goede zichtbaarheid op mobiele toestellen
  • Makkelijker te gebruiken omdat je niet zelf naar keywords moet zoeken

Als je na deze voordelen zeker bent dat je Google Shopping wilt gebruiken, gaan we van start met alles in te stellen.

 

Hoe begin je eraan?

Om te beginnen moet je een account aanmaken voor Google Ads en Google Merchant Center. Als je beide accounts hebt aangemaakt moet je deze aan elkaar koppelen. Daardoor zullen ze informatie kunnen doorgeven. 

Dit doe je door een verzoek te sturen vanuit je Merchant Center account naar je Google Ads account met behulp van je klant-ID. Als je dit verzoek accepteert in Google Ads zijn de accounts aan elkaar gekoppeld en kunnen we beginnen met Merchant Center op te zetten.

 

Het Merchant Center (MC) instellen

Om te beginnen moet je in het MC je bedrijfsgegevens en taks- en verzendingsinstellingen aanvullen. De gegevens die je moet aanvullen zijn:

  • Bedrijfsnaam
  • Website, moet voldoen aan volgende voorwaarden:
    • Website bevat informatie over retourbeleid en facturatievoorwaarden
    • Voldoende en correcte contactgegevens
    • Een veilig betaalproces hebben (SSL certificaat, https)
  • Fysiek adres
  • Gebruikers van het account
  • Eventuele contactgegevens van een klantendienst
  • Eventuele taksen
  • Verzendingskosten
  • Land waar je wilt verkopen/advertenties wilt tonen

Als je deze gegevens hebt aangevuld moet je de website verifiëren en claimen.

 

Hoe verifieer en claim je een website in het Merchant Center?

Deze verificatie is nodig om aan te tonen dat je de eigenaar bent van de website. Deze verificatie gebeurt dan ook door te controleren of je aanpassingen kan maken aan de website. Je doet dit op één van de volgende manieren:

  • Een HTML bestand uploaden naar je server
  • Een HTML tag toevoegen aan je homepagina
  • Je Google Analytics code ingeven
  • Een Google Tag Manager container toevoegen aan je website.

Op de supportpagina van Google vindt je de volledige uitleg over hoe je een verificatie uitvoert. Als je website geverifieerd is moet je deze claimen in het MC door naar de “Website” pagina te gaan en op “Verifiëren en claimen” te klikken.

 

Een product feed opstellen in het Merchant Center

Eenmaal je website geclaimd is, begin je met het maken van een product feed. Deze product feed is een lijst van alle producten en hun specificaties. Je maakt dit het makkelijkste in een spreadsheet tool zoals Excel. 

Het is de bedoeling dat elke rij een product is en elke kolom een specificatie. De eerste rij bevat de naam van de verschillende specificaties die je toevoegt. Er zijn enkele verplichte specificaties voor alle soorten producten zoals:

  • ID
  • Titel
  • Beschrijving
  • Link naar het product
  • Link naar de afbeelding
  • Prijs
  • Conditie (nieuw, gebruikt of refurbished)
  • Beschikbaarheid

Er zijn nog veel meer specificaties die meegegeven kunnen worden, maar die niet verplicht zijn.  Enkele specificaties zijn enkel verplicht voor bepaalde producten. Je vindt de complete lijst van specificaties op de supportpagina van Google.

 

Product feed uploaden naar het Merchant Center

Nadat je de product feed hebt opgesteld is het tijd om deze te uploaden naar het MC. Je kan deze product feed op meerdere manieren uploaden.

  • Direct uploaden (max. 4GB)
  • Uploaden via Google Cloud Storage
  • Via een content API (Voor gevorderden)

Elke keer er een verandering is in je productdata (een product is niet meer beschikbaar) moet je dit aanpassen in de product feed en deze opnieuw uploaden. 

Als je regelmatig veranderingen hebt in je data is het aan te raden om een upload planning te maken. Zelfs wanneer er weinig veranderingen zijn is een upload planning handig, want je moet elke 30 dagen een volledige product feed uploaden.

 

Hoe maak ik een upload planning?

Als je gebruik wilt maken van een upload planning moet je product feed op een online platform beschikbaar zijn. Dit kan via een cloud storage platform zoals

Om dit in te stellen ga je in MC naar de feed die je zal inplannen. Hier klik je op “Planning” en dan op “Schema bewerken”. Dan geef je de frequentie en het tijdstip in waarop de upload moet gebeuren. Je geeft ook de url naar het bestand door. Deze url moet beginnen met http://, https://, ftp:// of sftp://.

Indien er een gebruikersnaam en wachtwoord nodig is om het bestand te bekijken moeten deze ook doorgegeven worden. Als je al deze informatie hebt ingegeven klik je op “Schema updaten”. Nu zal je feed opgehaald worden volgens de ingevulde gegevens.

 

Een Google Shopping campagne opzetten

Nu je Merchant Center account helemaal up-to-date is en een volledige product feed ter beschikking heeft is het tijd om een campagne op te starten. 

Hiervoor log je in op je Google Ads account en klikt op Campagnes. Nadien klik je op het plusteken en dan op “Nieuwe campagne”. Je kiest nu voor Shopping als campagne type. Nu word je naar alle informatie gevraagd om je campagne op te zetten.

  • Campagnenaam
  • Verkoper: Hier kies je het MC account dat je product feed bevat
  • Land van verkoop: Het land waar je producten wilt verkopen
  • Productfilter: Indien bepaalde producten niet geadverteerd moeten worden
  • Bieden: Hier kan je een biedstrategie kiezen voor de campagne
  • Dagbudget: Maximale bedrag per dag
  • Prioriteit: Enkel gebruiken indien je hetzelfde product in meerdere campagnes wilt gebruiken
  • Netwerken: Zoeknetwerk van Google of ook zoekpartners
  • Apparaten
  • Locaties
  • Advertenties met informatie over de winkelvoorraad: Enkel voor producten die uitsluitend in een fysieke winkel worden verkocht.

Nadien moet je een advertentiegroep kiezen, hier kies je best voor een productadvertentie in plaats van een showcaseadvertentie omdat deze automatisch gemaakt worden op basis van de product feed. Nu moet je enkel nog een naam en een bod voor de advertentiegroep geven en je campagne wordt gelanceerd.

 

Al mijn producten zitten in dezelfde groep

Nadat je een campagne hebt gemaakt worden al je producten in een grote groep geplaatst met de naam “Alle producten”. Dit zorgt er echter voor dat alle producten dezelfde instellingen gebruiken om te bieden. 

Als je gebruik maakt van productgroepen binnen je campagne heb je de mogelijkheid om voor elke productgroep aparte biedingen in te stellen. Je hebt hierdoor veel meer controle over je verschillende producten en je kan tot 20.000 productgroepen aanmaken binnen een campagne.

 

Hoe maak ik productgroepen in Google Ads?

Productgroepen kunnen gemaakt worden op basis van de specificaties uit je product feed. Dit wil zeggen dat je productgroepen kan laten maken op basis van hun

  • ID
  • Merk
  • Categorie
  • Producttype
  • Conditie (Nieuw, gebruikt, refurbished)

Het is ook mogelijk om je productgroepen nog verder onder te verdelen maar deze onderverdelingen kunnen geen eigen biedingen krijgen. Als je productgroepen verder onderverdeelt krijgen deze onderverdelingen het bod van de overkoepelende productgroep. Indien je een grote hoeveelheid producten hebt, kunnen deze onderverdelingen helpen om een duidelijk overzicht te creëren maar niet om de biedingen verder te specificeren.

 

Als we alles even samenvatten beginnen we bij het maken en koppelen van het Google Merchant Center en Google Ads account. Als dit gebeurd is stellen we onze product feed op en uploaden we deze naar het Merchant Center. Dan kan je ervoor kiezen om al dan niet een upload planning toe te voegen. Tenslotte creëren we de campagne in Google Ads waardoor onze producten gevonden zullen worden in Google Shopping. Als je al deze stappen correct hebt gevolgd zou je campagne nu klaar moeten zijn om van start te gaan.

 

Is er toch iets fout gelopen of wens je verdere begeleiding bij je online business? Bij PHPro hebben we de marketingkennis maar ook de technische kennis om je online onderneming tot het volgende niveau te brengen. Als dit je interesseert, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

 

Heb je interesse in digitale marketing en ontvang je graag nieuws, weetjes en tips hierover? Meld je dan zeker aan voor onze nieuwsbrief onderaan de pagina.