Nieuws

5 min leestijd

11 technische SEO tips voor e-commerce

 

Je hebt geweldige content op je site en hebt alle tips gevolgd wat betreft SEO, maar toch heb je geen goede resultaten. Dit komt omdat SEO-advies vaak niet de technische kant van SEO bespreekt. In dit artikel kan je onze tips vinden om je technische SEO op punt te stellen en meer resultaten te zien. Onderaan het artikel vind je ook een kleine technische SEO checklist.

 

search-engine-optimization

Wat is technische SEO?

Technische SEO is het deel van SEO dat zich focust op de backend van je website. Door technische SEO toe te passen op je website maak je het makkelijker voor zoekmachines om je website te crawlen en te indexeren.

Zoekmachines zullen je ook belonen met een betere plaats in de zoekresultaten wanneer je website voldoet aan hun verwachtingen. Nu we weten wat technische SEO is, is het tijd om te bekijken wat we kunnen verbeteren.

1.  Controleer of zoekmachines je website vinden

Het is natuurlijk belangrijk dat zoekmachines je website kunnen vinden. Je kan controleren of je website aanwezig is op Google door gebruik te maken van de site operator. Wanneer je bijvoorbeeld “site:www.phpro.be” ingeeft op Google, krijg je alle geïndexeerde pagina’s terug voor PHPro.

Indien er geen resultaten zijn voor je website kan je je URL zelf indienen bij Google. Je kan dit natuurlijk ook doen bij andere zoekmachines zoals Bing.

2.  Maak gebruik van robots.txt

Het robots.txt bestand geeft aan welke pagina’s een zoekmachine niet mag indexeren. Bepaalde pagina’s zoals een winkelmandje of check-out pagina’s moeten niet geïndexeerd worden omdat dit niet relevant is voor een zoekmachine en anders is per gebruiker.

Je wil ook geen pagina’s met parameters indexeren omdat dit leidt tot veel pagina’s met gelijkaardige content. Een voorbeeld hiervan zijn productpagina’s met meerdere variaties die enkel parameters toevoegen aan de URL. Hier kan je beter het originele product laten indexeren en de variaties niet.

Controleer ook of robots.txt geen pagina’s blokkeert die je wil laten indexeren. Dit kan ervoor zorgen dat zoekmachines een belangrijk deel van je website niet kunnen vinden.

3.  Voorzie een sitemap voor de zoekmachines

Een sitemap toont de belangrijkste pagina’s op je website. Een zoekmachine zal deze sitemap bekijken om te zien waar elke pagina te vinden is. Het is ook belangrijk dat pagina’s in robots.txt niet voorkomen in de sitemap, aangezien je deze pagina’s niet wil indexeren.

Een sitemap kan ook andere nuttige informatie bevatten over elke pagina zoals:

  • Wanneer een pagina is aangepast
  • Welke prioriteit een pagina heeft op de website
  • Hoe vaak een pagina wordt geüpdatet

De sitemap moet aanwezig zijn op je website, maar je kan deze ook zelf indienen bij de zoekmachines.

4.  Zorg voor een veilige verbinding

Je zorgt voor een veilige verbinding op je website door gebruik te maken van https. Hiervoor heb je een SSL-certificaat nodig dat al het verkeer zal encrypteren. Bij http wordt verkeer niet geëncrypteerd en kan iedereen het zomaar onderscheppen.

Je kan een meer info omtrent https vinden in cybersecurity tips voor e-commerce. Naast veiligheid zal een website URL met https ook een positief effect hebben op je plaats in de zoekresultaten. Sinds 2014 is https een van de factoren die Google gebruikt om een website te ranken in de zoekresultaten.

Behalve een betere plaatsing in de zoekresultaten, zorgt https ook voor meer vertrouwen in je website bij je online bezoekers.

5.  Maak je website responsief en mobile friendly

In 2015 kondigde Google aan dat ze websites die responsief en mobile friendly zijn beter gingen ranken in hun zoekmachine. Door de stijgende hoeveelheid mobiel verkeer is dit een logische evolutie in het algoritme van zoekmachines.

Er zijn verschillende tools die je website scannen en controleren of ze mobile friendly zijn. Enkele voorbeelden hiervan zijn

  • Google’s Mobile-Friendly Test
  • HubSpot’s Website Grader
  • Bing’s Mobile Friendliness Test Tool
  • GTMetrix

6.  Controleer de snelheid van je website

De snelheid van je website is een factor die je plaats in de zoekresultaten beïnvloed. Het is dus belangrijk om na te gaan hoe goed je pagina's scoren op snelheid. Er zijn meerdere tools beschikbaar die je site een score geven en ook suggesties geven over mogelijke aanpassingen.

Enkele van deze tools zijn:

  • Google’s PageSpeed Insights
  • DareBoost
  • Pingdom

7.  Optimaliseer je afbeeldingen

Een e-commerce website heeft vaak veel afbeeldingen. Veel zware high-res afbeeldingen vertragen je site enorm. Gelukkig kan je deze afbeeldingen optimaliseren voor snelheid.

Dit zijn enkele punten die je moet controleren voor de afbeeldingen op je website:

  • Upload je afbeeldingen in de grootte waarin je ze toont
  • Afbeeldingen hebben het correcte bestandstype (JPEG voor foto's, PNG voor digitale illustraties en vectoren.)
  • Voeg beschrijvende alt tags toe aan je afbeeldingen 
  • Beperk de bestandsgrootte van afbeeldingen (Max. 100 tot 200kb) Dit doe je door afbeeldingen te comprimeren. Dit kan je doen met tools zoals Kraken.io en JPEG optimizer.

8.  Elimineer 404 pagina’s en gebroken links

Als je website 404 pagina’s heeft wil dit zeggen dat deze pagina’s niet bestaan en dat er naar gelinkt wordt. Dit kan zijn door links die op je eigen website staan of omdat de pagina ooit geïndexeerd was door Google, maar nu niet meer bestaat. Een link naar een onbestaande pagina wordt ook een broken link genoemd. 

Wanneer een zoekmachine een 404 pagina tegenkomt tijdens een crawl, dan heeft dit een negatief effect op je plaatsing. Een 404 pagina vervang je best door een 301 redirect naar een relevante pagina.

Het vinden van 404 pagina’s en broken links kan moeilijk zijn, daarom kan je volgende tools gebruiken om deze links op te sporen

  • ScreamingFrog
  • SEMRush
  • Google Search Console onder Crawl Errors à “Not Found”

9.  Zorg voor de juiste 3xx codes

Wanneer een pagina permanent verdwijnt is het belangrijk om de 301 code (permanent verplaatst) te gebruiken. Een 301 code zorgt ervoor dat een zoekmachine de waarde* van de pagina doorgeeft naar de nieuwe pagina, indien deze relevant is aan het origineel.

Als je een 302 of 307 code gebruikt dan wordt dit aanzien als een tijdelijke verplaatsing. Een zoekmachine zal de SEO waarde van de pagina niet onmiddellijk overdragen naar de nieuwe pagina omdat dit een tijdelijke aanpassing is.

Na een langere periode zal de waarde toch overgedragen worden naar de nieuwe pagina, maar dit duurt langer dan bij een 301. Daarom is het beter om onmiddellijk een 301 code te gebruiken als een pagina permanent verplaatst is.

Let er ook op dat elke pagina maar één redirect heeft. Een zoekmachine weet niet welke redirect ze moeten volgen wanneer er meerdere aanwezig zijn, dus is het belangrijk dat elke pagina er maar één heeft.

10. Maak gebruik van canonicals

Duplicate of heel gelijkaardige pagina’s op je website kunnen een negatieve impact hebben op SEO. Daarom is het belangrijk om gebruik te maken van canonicals.

Een canonical tag geeft aan dat er een originele versie van de pagina bestaat. Een zoekmachine zal maar één pagina met gelijkaardige of identieke content indexeren, dus wil je de juiste pagina laten indexeren.

Doordat de canonical de originele versie aangeeft, kan de zoekmachine de juiste pagina indexeren. Om de plaatsing te bepalen neemt de zoekmachine ook de informatie op de andere pagina’s op in het algoritme.

11.  Optimaliseer je CSS en javascript bestanden

Het optimaliseren van je code heeft geen rechtstreekse impact op je SEO, maar heeft wel een invloed op je snelheid. Tijdens het bouwen van je website kan het zijn dat er bepaalde CSS of javascript code geschreven is, maar dat deze niet gebruikt wordt in het eindproduct. Vergeet deze ongebruikte code niet te verwijderen.

Je CSS en javascript kunnen ook minified worden. Dit haalt alle onnodige tekens zoals spaties en enters uit de code om zo een kleiner bestand te maken. Dit zorgt ervoor dat er een kleiner bestand moet worden geladen door de gebruiker en de website dus sneller zal laden.

Technische SEO checklist nodig?

  1. Website wordt geïndexeerd?
  2. Robots.txt is aangevuld?
  3. Sitemap is aanwezig?
  4. https wordt gebruikt?
  5. Website is responsief en mobile friendly?
  6. Afbeeldingen hebben het juiste formaat?
  7. Afbeeldingen hebben het correcte bestandstype (.jpg, .png)?
  8. Alt tags van afbeeldingen zijn ingevuld en beschrijvend?
  9. Bestandsgrootte van afbeeldingen zijn beperkt (Max. 100 tot 200kb)?
  10. Geen 404 pagina’s en links op website?
  11. Juiste 3xx codes gebruikt?
  12. Vermijd redirection loops?
  13. Canonicals aanwezig?
  14. Ongebruikte CSS verwijdert?
  15. CSS is minified?
  16. Javascript is minified?
  17. Gebruik Hreflang voor taal en regio’s?
 

Het volgen en implementeren van deze tips lijkt veel werk, maar het zal er wel voor zorgen dat je website beter presteert. Als je nu de tijd neemt om technische SEO toe te passen, zal je er zeker de vruchten van plukken in de toekomstige zoekresultaten. Betere rankings in de zoekresultaten leiden namelijk meer organisch verkeer naar je website. Waarom wil je dit? Ten eerste is het gratis verkeer en ten tweede is het verkeer dat geïnteresseerd is in je aanbod. Dergelijk verkeer zal leiden tot meer klanten en meer omzet.

Hulp nodig met SEO? PHPro maakt een SEO stappenplan op maat van uw business en optimaliseert stapsgewijs uw website.  Wil u op beide oren slapen wetende dat u binnenkort de zoekresultaten verovert en duurzame omzet genereert via organisch verkeer?

Neem dan snel contact met ons op.

Interesse in meer online marketing tips, tricks en trends? Schrijf je dan zeker in voor onze nieuwsbrief onderaan de pagina!