Rob's persoonlijke service nu online
Rob is een waar paradijs voor foodies. De winkel van 1.400m biedt een ruim assortiment van de beste, meest verse producten uit alle streken en seizoenen. U wordt er bediend door slagers, vishandelaars, koks, kaasmakers, groenteboeren, bakkers en kruideniers die allemaal gepassionneerd zijn door hun vak. Ze staan klaar om u professioneel advies te verstrekken. Voeg daar nog eens 550 producenten, 1500 bioproducten, 400 soorten kazen, 2200 wijnen, 200 champagnes, en 300 whiskies aan toe, en u begrijpt meteen waarom Rob een uniek begrip in België is.
Achtergrond
Met de toenemende files en wegenwerken was het niet evident voor iedereen om de winkel te bereiken. Leveringen werden reeds gedaan in de regio Brussel, maar de vraag hiernaar bleef stijgen. Daarom werd er beslist om voluit in te zetten op het digitale verhaal, met een webshop die volledig op de customer experience van de echte foodie is gericht, en met levering in het hele land. Rob had reeds een wijnshop en een algemene marketingwebsite, maar nu hebben ze alles geïntegreerd in 1 website. Met dit eCommerce platform kan Rob verder bouwen aan een betere customer service, uitbreiding van de activiteiten (bijvoorbeeld ook jongere klanten aantrekken) en ‘brand awareness’.
Magento en Akeneo
Door de bekendheid van de tool en de vele Magento developers aanwezig op de markt, geeft Magento een zekere flexibiliteit. Er zal namelijk niet snel sprake zijn van een ‘vendor lock-in. De keuze voor Magento was hierdoor snel gemaakt. Daar kwam ook bij kijken dat de afweging tussen mogelijke features en kostprijs hetgene was waar Rob naar zocht.
Samen met PHPro werd ook een product informatie management (PIM) geïmplementeerd: Akeneo. Een connectie tussen Magento en Akeneo werd mogelijk gemaakt door de ‘PIMgento’ connectie.
Een belangrijk element in dit project was de integratie met Rob’s ERP systeem: Microsoft Navision. Deze werd namelijk verrijkt door Akeneo, alsook door betalings – en logisitieke applicaties. Deze integraties zorgen voor een hoge kwaliteit aan product informatie op Rob’s webshop.
Het feit dat Magento en Akeneo open source systemen zijn, was doorslaggevend in de keuze van Rob. Dit geeft namelijk vrijheid om hun IT architectuur verder uit te tekenen en ten allen tijden met andere systemen te connecteren.
Bij Rob The Gourmets' Market draait het om de beleving van de klant. Daarom biedt de website van Rob (via Magento’s blogmodule) ook inspiratiebeelden - en niet alleen producten - zoals recepten en blogposts. Op de website kunnen klanten zich ook inschrijven voor kookworkshops of wijnproeverijen in de winkel. Rob is nu ook veel sterker aanwezig op sociale media waar bezoekers makkelijk inkijk krijgen in nieuwe producten.
Het project
Eind september 2017 lanceerde de delicatessensupermarkt Rob The Gourmets’ Market zijn webshop. Het volledige traject van de ontwikeling nam ongeveer negen maanden in beslag, wat een normale duurtijd is voor dergelijke complexe projecten. PHPro begint altijd met een grondige analyse, na enkele weken starten we met de ontwikkeling waarbij er steeds ruimte is voor bijkomende analyses en bijsturing. De webshop opzetten was een hele klus aangezien alle producten gedocumenteerd moesten worden met foto’s, productomschrijvingen, ingrediënten, voedingswaarde, allergenen, … Al deze gegevens worden nu centraal beheerd in een Product Information System.
Er zijn momenteel meer dan 4000 producten beschikbaar in de nieuwe webshop van Rob zoals kruidenierswaren en verse producten, maar ook een breed gamma aan wijnen. In de loop van 2018 zullen er daar nog 2000 producten aan worden toegevoegd. Dankzij de webshop kan Rob heel wat tijd winnen: de gebruiksvriendelijkheid zorgt namelijk voor een snelle, aangename online shop ervaring.
De markt van Rob de Gourmets draait om de klantervaring. Daarom biedt de website van Rob ook inspiratie - en niet alleen producten - zoals recepten en blogposts. Op de website kunnen klanten zich ook inschrijven voor kookworkshops of wijnproeverijen in de winkel.
Van Rob ontvingen we deze prachtige geschenkmanden om ons te bedanken voor de goede samenwerking. Lekker!
Resultaten
De resultaten spreken voor zich. Ten eerste trekt de nieuwe website twee keer zoveel online bezoekers als de vorige versie. Ondanks het wat ouder publiek en zonder veel communicatie is er een mooie maandelijkse groei. Op basis van klantenfeedback werd intussen de zoekfunctie verbeterd en het herhalen van bestellingen mogelijk gemaakt. In de nabije toekomst wil Rob het onlineassortiment verder uitbreiden, alsook producentenfiches aanmaken en aanbieden.
Resultaten
Rob biedt dezelfde unieke klantervaring, zowel in de winkel als in de webshop: exclusieve producten en gespecialiseerd advies - met levering aan huis om het plaatje compleet te maken.
- 50% verhoging in online bezoekers
- 20% meer tablet bezoekers
- 8 keer meer aanbod van producten
- 32% daling in bounce rate