Nieuws

Hoe begin ik een online marketplace?

De vraag ‘Hoe begin ik een marktplaats?’ was een van de vragen van onze klant. Wat is een marketplace en hoe zet je deze op? We leggen het graag uit in deze blog.

Wat is een online marketplace?

Een online marketplace is een B2C / B2B platform waarop externe verkopers de mogelijkheid krijgen om hun assortiment aan te bieden en te verkopen. Denk bijvoorbeeld aan bol.com waarop externe verkopers hun producten kunnen aanbieden en waarbij ze een bepaald percentage van de verkoop afdragen aan bol.com.

Online marktplaatsen zijn de belangrijkste drijfveer achter de groei van e-commerce. In 2020 vertegenwoordigden online marktplaatsen 62% van alle online verkopen, die wereldwijd in totaal ongeveer 2.7 biljoen euro bedroegen.

Voordelen van een marketplace

 
  • Uitbreiding van productassortiment: Voor een webshop eigenaar betekent het integreren van een marktplaats in zijn webshop ook vaak de uitbreiding van zijn productassortiment. Doordat verkopers niet altijd dezelfde merken als de webshop aanbieden, is de kans groter dan de klant het gewenste product kan terugvinden.
     
  • Klanten op je webshop houden: Klanten verwachten tegenwoordig dat ze alles altijd en overal kunnen vinden. Door een marketplace te integreren in je webshop is de kans groter dat er een externe verkoper is die een product - dat niet meer een voorraad is bij de webshop zelf - wel nog in voorraad heeft. Op deze manier hoeft de klant niet elders op zoek te gaan naar het product.
     
  • Internationaal aanbod: Als je een website hebt die in meerdere landen actief is, bestaat de kans dat externe verkopers producten verkopen die je als webshop zelf niet altijd kan aankopen. Op deze manier kun je bepaalde merken toch aanbieden aan je klanten.
     
  • Groter bereik voor kleinere spelers: Voor kleinere verkopers, met een beperkter budget, kan dit een uitkomst bieden omdat ze dan kunnen meeliften op de marketingcampagnes van de webshop, waardoor ze sneller een groter bereik hebben. Hiermee creeër je een win-win situatie voor beide partijen.

Hoe begin je er aan?

Onze klant had al een bestaande Magento webshop, waaraan ze graag een marktplaats wilden toevoegen. We hebben gekozen om gebruik te gaan maken van Mirakl. 

Wat is Mirakl? 

Mirakl is een Frans cloud-based e-commerce software bedrijf, met hoofdkantoren gevestigd in Parijs (Frankrijk) en Somerville (Massachusetts). Ze leveren online marketplace software aan detailhandelaren, fabrikanten en groothandelaren. Er zijn ook verschillende connectors beschikbaar waarmee je Mirakl snel kunt koppelen aan je bestaande webshop. Wij hebben voor ons project gebruik gemaakt van de Magento connector.

In 2012 ontving Mirakl de “Best Solution” award in de categorie New Services van de E-commerce Awards. Het jaar daarop wonnen ze de IBM Smartcamp Award. In mei 2014 was Mirakl finalist van de IBM Business Partner Beacon Awards. In 2020 werd Mirakl uitgeroepen tot WEF Technology Pioneer.

Onze partner Operai

Als Mirakl gold partner is Operai het kennisbedrijf rondom marketplaces. Ze hebben dan ook het hoogste aantal succesvolle Mirakl implementaties in de Benelux. Door de technische kennis van PHPro te combineren met de marketplace expertise van Operai ontstaat er een gouden team. Waar PHPro verantwoordelijk is voor de technische integratie met Magento ondersteunt Operai bij het maken van business keuzes, het selecteren van het juiste personeel en het instellen van alle parameters in de Mirakl software. Kijk voor meer informatie over de diensten van Operai op operai.eu .

Mirakl Magento connector

Met de Mirakl Magento Connector kunnen gebruikers hun Mirakl marktplaats beheren vanuit één centrale plaats in Magento. Dit verwijdert de noodzaak om te schakelen tussen meerdere back offices en verlaagt ook de drempel om te starten met je marktplaats. Hieronder zullen we enkele van de belangrijkste functies van de connector bespreken.

Shop List

Via de shop list kun je als marketplace uitbater snel zien welke shops er aangesloten zijn via Mirakl. Je kunt hier eenvoudig zien of:

  • een externe verkoper open, gesloten of geschorst is van de webshop,
  • of de externe verkoper gratis verzending aanbiedt en
  • of deze als premium seller is aangeduid.


Ook zie je hier de URL identifier key van elke shop. Elke externe verkoper krijgt namelijk ook een pagina op de webshop waarop potentiële kopers meer informatie kunnen vinden over de marktplaats verkopers. De externe verkoper heeft de mogelijkheid om een omschrijving van zijn bedrijf op te geven, de potentiële kopers kunnen hier ook zijn contactgegeven raadplegen, de verkoper kan hier zijn retourvoorwaarden en verzendmethodes meedelen en de ontvangen reviews voor de verkoper zijn hier ook te bekijken. Een voorbeeld van een marketplace verkoper pagina kun je hier bekijken.

Voorbeeld externe verkoper op marketplace

Voorbeeld van een marketplace verkoper pagina

Offers
 
Als marketplace uitbater kun je in Magento ook het productaanbod van externe verkopers raadplegen. Je kunt hier de product SKU, titel, prijs, aantal op stock, en de verkoper bekijken. Ook zie je of het product actief is op de website of niet.

Je kunt in je webshop ook informatie toevoegen over de verkoper, zodat de klanten weten dat ze met een externe verkoper te maken hebben. Dit kun je bijvoorbeeld doen door bij het product een tekst toe te voegen (bijvoorbeeld: Product wordt verkocht door “NAAM VERKOPER”). Verder kan het zijn dat de externe verkoper een andere leverkost / levertermijn aanbiedt dan dat de klanten van de webshop gewend zijn, zorg er dan ook voor dat dit duidelijk vermeld wordt op de product detail pagina, de winkelwagen of in de checkout.
 

Voorbeeld PDP marketplace
Voorbeeld winkelmagen van marketplace

Voorbeeld van informatie over externe verkopers op de product detail pagina en in het winkelmandje

Marketplace orders
 
Magento herkent of de orders die geplaatst zijn Marketplace orders zijn of niet. Deze orders moeten dan doorgezet worden naar Mirakl. Uiteraard kan het ook voorkomen dat één bestelling marktplaats producten en producten van de webshop zelf bevat. De betalingen moeten dan bij de juiste partijen terecht komen.

Om als webshop verantwoordelijke snel te kunnen zien of een bestelling een webshop order is, een marketplace order of een mixed order (bestelling met webshop producten én een marketplace producten) hebben we aan het orderoverzicht van Magento een kolom toegevoegd waarin het type order staat.
 
Betalingen van Marketplace of mixed orders
 
De webshop uitbater maakte al gebruik van Buckaroo als Payment Service Provider, Mirakl maakt gebruik van MangoPay. Voor de Mirakl integratie hebben we dus een MangoPay account opgezet voor onze klant. De betalingen vanuit Magento worden doorgezet naar Buckaroo, omdat Magento weet welke orders een marketplace product bevatten kunnen de betalingen van deze orders automatisch doorgezet worden naar MangoPay, de marketplace betalingen worden dan op hun beurt, vanuit MangoPay, uitgekeerd aan de verkoper van het marketplace product.
 
Omdat er orders kunnen zijn met een product van de website uitbater én een of meerdere marktplaats producten wordt het bedrag van deze orders gesplitst. MangoPay weet op zijn beurt weer welk bedrag hij aan welke verkoper moet toekennen.

Belangrijke punten bij het starten van een Marketplace

Als je er over nadenkt om een marketplace te beginnen doe je er goed aan om een aantal regels op te stellen waaraan een externe verkoper moet voldoen. Hanteer je voor je website bijvoorbeeld een levertermijn van 3 werkdagen, stem dan met de externe verkopers af dat ook zij zich hieraan moeten houden om producten op je website te mogen aanbieden.

Als webshop uitbater kun je in Mirakl een set van regels opstellen waaraan een externe verkoper moet voldoen. Als een verkoper zich niet aan deze regels houdt kan deze automatisch worden geschorst. De externe verkoper kan dan wel nog via Mirakl bij zijn store, maar zijn producten worden niet meer getoond in de webshop.

Hou er ook rekening dat vragen over de bestelling / retour van een externe verkoper rechtstreeks met die verkoper besproken wordt. Het is dus van belang om hier ook duidelijk regels over vast te leggen zodat de externe verkopers weten wat er in dergelijk gevallen van hen verwacht wordt.

Hou ook in je achterhoofd dat de algemene beoordeling van klanten voor je website, vanaf het starten van een marketplace, ook beïnvloed wordt door de ervaring van klanten met je externe verkopers.

Waar moet ik nog rekening mee houden bij het starten van een marktplaats?

Omdat je nu met verschillende externe verkopers gaat werken, kan het meer tijd gaan kosten om je webshop te managen. Hou hier op voorhand al rekening mee, bekijk wie deze taken op zich kan nemen of denk eventueel na om een extra werkkracht hiervoor in dienst te nemen.
 

  • Externe verkopers controleren en goedkeuren: De externe verkopers moeten eerst goedgekeurd worden voordat ze producten mogen aanbieden op je website, op deze manier heb je altijd controle over je externe verkopers. Het is ook een goed idee om de verkopers eerst grondig na te kijken alvorens ze goed te keuren. Gaat het bijvoorbeeld om een bepaald merk? Zoek deze dan eerst altijd op zodat je eventueel al kan zien of de klantervaring met dit merk positief zijn.
     
  • Kwaliteitscontrole producten: Niet alleen de verkopers maar ook de producten die ze aanbieden moeten goedgekeurd worden door de webshop verantwoordelijke. De producten worden pas zichtbaar in de webshop na goedkeuring.
     
  • Verzendkosten: Als webshop verantwoordelijke kun je bepalen of de verkopers zich moeten houden aan de door jouw opgestelde verzendkosten, of dat ze deze zelf mogen bepalen voor hun aanbod.
     
  • Monitoring klantencommunicatie: Als webshop verantwoordelijke heb je inzicht in de berichten die de klanten sturen en het antwoord van de externe verkoper die ze hierop krijgen. Het is belangrijk om ook deze berichten af en toe te monitoren, omdat de website beoordeling van klanten nu ook deels gebaseerd wordt op het contact dat ze gehad hebben met de marketplace verkoper.
     
  • Promoten van marketplace: Uiteraard is het van belang om ervoor te zorgen dat potentiële verkopers weten dat je start met een marketplace, hier zal dus ook wat tijd in kruipen.
 

Dit zijn enkele zaken waarmee je rekening moet houden bij het opzetten van een marktplaats. Probeer hier al over na te denken voordat je start met de bouw van je eigen marktplaats.

Voor niets gaat de zon op

Als laatste dien je ook nog na te denken over de manier waarop je de marktplaats wilt introduceren.

Voor de lancering

Voor een succesvolle marktplaats heb je uiteraard een aantal betrouwbare externe verkopers nodig, die niet alleen je productaanbod kunnen uitbreiden, maar die ook op een goede manier met je klanten omgaan. Het is daarom van belang om goed na te denken over de strategie van je marketplace.

  • Begin tijdens de ontwikkeling van je marketplace al aan het uitdenken van een communicatiecampagne om klanten en potentiële verkopers te betrekken.
     
  • Gebruik een persbericht om aan potentiële verkopers uit te leggen hoe de marktplaats zal werken en hoe het de kopers en verkopers ten goede komt.
     
  • Maak ruimte vrij op je webshop om de marktplaats onder de aandacht te brengen en om kopers te informeren over de marktplaats ervaring.
     
  • Maak een aparte pagina op je webshop waarmee potentiële verkopers gemakkelijk contact met je kunnen opnemen (bv. Via een contactformulier).
     
  • Je kunt de marktplaats ook al beginnen introduceren bij je publiek door deze op te nemen in je e-mailmarketing, betaalde advertenties, sociale media, …

Tijdens de lancering

  • Begin met het lanceren van je communicatiecampagne die je voor de lancering al hebt uitgewerkt.
     
  • Breng op je webshop de martplaats in de aandacht. Denk hierbij aan een banner op de homepage die doorlinkt naar een blog of nieuwsbericht over de nieuwe functie van de website.
     
  • Neem de lancering van de marktplaats op in je e-mailmarketing, of stuur hier zelf een aparte e-mail over uit naar je klanten, beschrijf hierin de voordelen die ze zullen ondervinden door deze integratie.
     
  • Communiceer via zoveel mogelijk kanalen over deze nieuwe uitbreiding van je webshop.

Wil jij je website ook uitbreiden met een online marketplace?

Zit je er ook aan te denken om je webshop uit te breiden met een marketplace? Neem dan gerust contact met ons op, we denken graag met je mee en ontwikkelen graag de gewenste oplossing.