Nieuws

15 min leestijd

20 tips voor een perfecte nieuwsbrief strategie


Wil je nieuwsbrieven schrijven die bliksemsnel geopend en gelezen worden door je ontvangers? Met de volgende tips lanceer je vandaag nog een emailcampagne die zoveel mogelijk subscribers converteert:

nieuwsbrief-detail

1. Bepaal de acquisitie

Bepaal eerst de doelgroep van je nieuwsbrief. Je doelgroep kan zowel een eindklant zijn die een aankoop heeft gedaan, maar ook leads, B2B-klanten of werknemers. Je gaat je verschillende doelgroepen meestal anders moeten benaderen via een nieuwsbrief. Een perfecte nieuwsbrief is nutteloos als hij niemand bereikt. Zorg daarom dat je email lijst groot genoeg is. Dit kan je doen met social media campagnes en gerichte email opt-in content offers en landingspagina’s op je website.
 

2. Bepaal het doel van je emailcampagne

Wat is het doel van je e-mail? Wil je een product verkopen? Wil je dat mensen zich inschrijven op je website voor een training of opleiding? Wil je dat je lezers een app downloaden? Door eerst je doelstellingen te bepalen haal je later meer conversies uit je campagnes.
 

3. Kies de juiste tools

Er bestaan heel wat online tools die je heel wat tijd en geld besparen door gebruiksvriendelijke templates voor e-mails aan te bieden. De volgende tools zijn ideaal om snel goede nieuwsbrieven en gepersonaliseerde campagnes in mekaar te flansen: MailChimp, Hubspot, ActiveCampaign en andere.
 

4. Kies een consistente planning

Je lezers om de haverklap spammen met dagelijkse nieuwsbrieven zal snel veel uitschrijvingen veroorzaken. Je mag dan wel relevante en leuke content hebben, too much is too much! Anderzijds kan een nieuwsbrief die eerst wekelijks en daarna om de 6 maanden wordt verzonden, ook niet echt rendabel werken voor zowel merkbekendheid als conversies.
 

5. Wees relevant voor je doelgroep

Je doelgroep zal enkel interageren met je nieuwsbrief als het onderwerp hen effectief boeit. Een klant die net een TV heeft gekocht heeft op een webwinkel, zal niet meteen een nieuwsbrief lezen over een actie op keukenmixers van deze webshop. Relevantie speelt een enorme rol om de juiste ontvangers te overtuigen.
 

6. Geef iets waardevol

Unieke content of iets waardevols aanbieden is een must om ontvangers te overtuigen om je nieuwsbrieven te openen en te lezen. Je geeft je ontvangers namelijk steeds een reden om actie te ondernemen als ze je nieuwsbrief ontvangen. Het aanbieden van een algemene kortingscode is een voorbeeld van iets waardevols in een nieuwsbrief. Verder kan een vermelding van een nieuw product die concurrenten nog niet in hun gamma hebben uniek genoeg zijn om je ontvangers te overtuigen om je e-mail te openen.
 

7. Onderwerp en omschrijving nieuwsbrief

Het onderwerp van je nieuwsbrief is één van de belangrijkste factoren die het openingspercentage bepaalt. Een aantrekkelijke titel heeft in principe één doel: de aandacht trekken van je ontvangers. De omschrijving of de tekst net onder het onderwerp van een e-mail heeft 2 doelen: het geeft meer context aan een nieuwsbrief en functioneert ook als CTA. Door een combinatie van een doordacht onderwerp en goede omschrijving overtuig je ontvangers om de nieuwsbrief te openen en meer te lezen over je aanbieding, content en meer.
 

8. Personaliseer

Uit talloze studies is bewezen dat personalisatie voor betere resultaten zorgt. Een voorbeeld hiervan is het vermelden van de naam van je ontvanger in het onderwerp van een nieuwsbrief. Dat is ook logisch te verklaren omdat het zien van je eigen naam hetzelfde effect zal hebben als je naam te horen. Iemand persoonlijk aanspreken eist je aandacht op. Verder kan je ook opteren om de inhoud van je content in je nieuwsbrief te personaliseren.
 

9. Gebruik een header

Een header of banner verschijnt bovenaan alle nieuwsbrieven. Het is dus een belangrijk element. Gebruik zeker de naam en het logo van je bedrijf in je banner. Om te voorkomen dat de lezers niet telkens naar beneden hoeven te scrollen in een nieuwsbrief, mag je banner ook niet al te veel plaats innemen.
 

10. Gebruik afbeeldingen

Gebruik afbeeldingen om je boodschap te verduidelijken en je tekst op te kappen in makkelijk verteerbare stukjes. Overdrijf echter niet: je maakt een nieuwsbrief, geen nieuwsalbum. Te veel foto’s zorgen er ook voor dat je ontvanger veel moet scrollen om je mail te lezen.
 

11. Gebruik titels en subtitels

Bovenaan de nieuwsbrief zorgt een catchy titel voor een positief gevoel bij je nieuwsbrieflezer. De nieuwsbrief onderverdelen in thema’s of subtitels zorgt voor meer structuur en maakt je mail scanbaarder voor snelle lezers.
 

12. Less is more

Te veel tekst, te veel producten of te veel banners maken je nieuwsbrief heel druk. Mensen hebben ook een steeds kortere aandachtsspanne. Hou het daarom zo kort mogelijk. Dit wil niet zeggen dat je mail maar een bepaalde lengte mag hebben. Goede content heeft geen maximale lengte maar hou je zinnen kort en gebruik geen onnodig ingewikkelde woordenschat. Less is more.
 

13. Think mobile first

De meeste nieuwsbrieven worden via een mobiel toestel gelezen. Content op een desktop zal anders weergegeven worden via mobiel of een tablet. Zorg ervoor dat je steeds de mobiele, desktop en tablet versie bekijkt en optimaliseert naargelang het toestel. Zo voorkom je te kleine letters, onduidelijke CTA’s, onvolledige zinnen en meer.
 

14. Gebruik een consistent design

Het is belangrijk om consistent te blijven in de designs van je nieuwsbrief. Probeer ook voor je A/B testen steeds consistent te blijven en niet al te veel aanpassingen te doen aan de structuur van je newsletter. Te grote wijzigingen aan een lay-out verhogen de kans dat je ontvangers schrikken en twijfelen aan de intenties van je nieuwsbrief. Vertrouwen en merkbekendheid spelen een grote rol om meer conversies via nieuwsbrieven te behalen.
 

15. Schrijf regelmatig over trending topics

Een connectie maken met je ontvangers gaat gemakkelijker met relevante topics. Tijdens de feestdagen bijvoorbeeld zoeken de meeste mensen naar leuke koopjes om als cadeau weg te geven. Het is dus vanzelfsprekend dat er meer ontvangers reageren op een nieuwsbrief met goede koopjes of leerrijke cadeautips tijdens de feestdagen.
 

16. Kies een tone of voice

Persoonlijkheid wekt vertrouwen op. Je kan een nieuwsbrief personaliteit geven door steeds eenzelfde toon te gebruiken (bv. vrolijk, komisch of vertrouwelijk) of een mascotte te gebruiken in je nieuwsbrief. Hierdoor creëer je een onzichtbare band met je ontvangers omdat ze je email herkennen aan de tone of voice.
 

17. Denk aan CTA’s

Met een nieuwsbrief zonder voldoende CTA’s of Call-To-Actions bereik je maar weinig. Het eerste doel van je nieuwsbrief is om je lezers te overtuigen om iets te doen. Maak daarom gebruik van doordachte CTA’s zoals je ze op je website zou gebruiken. Laat je CTA’s opvallen met een opvallende kleur. Daarnaast moet je erop letten dat je zachte CTA-teksten gebruikt zoals “Ontdek meer producten of Bekijk onze kortingen”. Harde CTA-teksten zoals “Koop nu of Bestel hier” vragen meteen veel van je ontvangers en kunnen potentiele klanten te vroeg doen afhaken.
 

18. De kracht van de footer

De footer is naast de header één van de belangrijkste onderdelen van een nieuwsbrief. In de footer kun je de belangrijkste sociale kanalen van je online platform vermelden met een link. Daarnaast is een vermelding van de contactgegevens van je bedrijf goed om het vertrouwen te winnen. Verder is het ook noodzakelijk en verplicht om links te plaatsen waar ontvangers zichzelf kunnen uitschrijven of wijzigingen kunnen doorvoeren. Meer weten over de wettelijke verplichtingen bij het bouwen van een van een webshop of een e-commerce platform?
 

19. Test, meet en optimaliseer

Het is noodzakelijk om je nieuwsbrieven te testen vooraleer je deze uitstuurt. Stuur gerust een template naar jezelf en enkele collega’s en vraag feedback. Hiermee kun je controleren hoe mobielvriendelijk of gebruiksvriendelijk je nieuwsbrief is. Daarnaast moet je ook steeds A/B testen uitvoeren. Door kleine aanpassingen door te voeren en te leren, stuur je ook bij waar nodig.
 

20. Leer effectieve copywriting

We gaan afsluiten met één van de belangrijkste topics om via nieuwsbrieven te generen: geweldige copywriting. In een nieuwsbrief zou conversieverhogende copywriting gelijkgesteld moeten worden aan een goede verkoper in een winkel. Waarom? Ze zorgen beiden voor meer omzet door meer verkopen te genereren. Goede copywriters volgen bepaalde regels maar weten ook wanneer ze creatief uit de hoek moeten komen. Effectieve copy betekent dan ook het verschil tussen een verkoop en een bounce. Geef ons zeker een seintje als je interesse hebt om conversieverhogende teksten te leren schrijven!

 

Wil je meer tips krijgen om meer succes te bereiken met je webshop of website? Wil je graag meer weten over e-commerce en de digitale diensten waarmee PHPro je kan helpen?

Schrijf je dan onderaan deze pagina in op onze nieuwsbrief!