Nieuws

15 min leestijd

20 tips voor een perfecte nieuwsbrief strategie


Wil jij meer relevant verkeer aantrekken en je conversies verhogen? Email is één van de beste kanalen om leads in klanten te veranderen. In dit artikel ontdek je hoe je nieuwsbrieven schrijft die bliksemsnel geopend en gelezen worden. Met de volgende tips lanceer je vandaag nog een emailcampagne die zoveel mogelijk subscribers converteert.

nieuwsbrief-detail

1. Bepaal je doelgroep

Bepaal eerst de doelgroep van je nieuwsbrief. Je doelgroep kan zowel een eindklant zijn die een aankoop heeft gedaan, maar ook leads, B2B-klanten of werknemers. Je gaat je verschillende doelgroepen meestal anders moeten benaderen via een nieuwsbrief. Een perfecte nieuwsbrief is nutteloos als hij niemand bereikt. Zorg daarom dat je email lijst groot genoeg is. Dit kan je doen met social media campagnes en gerichte email opt-in content offers en landingspagina’s op je website.
 

2. Bepaal het doel van je emailcampagne

Wat is het doel van je e-mail? Wil je een product verkopen? Wil je dat mensen zich inschrijven op je website voor een training of opleiding? Wil je dat je lezers een app downloaden? Door eerst je doelstellingen te bepalen kan je je content hierop afstemmen en haal je gegarandeerd meer conversies uit je campagnes.
 

3. Kies de juiste tools

Er bestaan veel online tools die je heel wat tijd en geld besparen door gebruiksvriendelijke templates voor e-mails aan te bieden. De volgende tools zijn ideaal om snel goede nieuwsbrieven en gepersonaliseerde campagnes in mekaar te flansen: MailChimp, Hubspot, ActiveCampaign en andere.
 

4. Kies een consistente planning

Je lezers om de haverklap spammen met dagelijkse nieuwsbrieven zal snel veel uitschrijvingen veroorzaken. Je mag dan wel relevante en leuke content hebben, too much is too much! Zorg dus voor een ideale frequentie van je emails. Je kan hiervoor experimenteren en testen met welke frequentie je het meeste opens en het minste uitschrijvingen krijgt. Vermeld ook zeker op voorhand aan nieuwe ontvangers hoe vaak ze een email mogen verwachten. Zo ben je transparant, zet je de juiste verwachtingen en voorkom je uitschrijvingen.
 

5. Wees relevant voor je doelgroep

Je doelgroep zal je nieuwsbrief enkel lezen als het onderwerp hen effectief boeit of helpt. Een klant die net een TV heeft gekocht heeft op een webwinkel, zal niet meteen een nieuwsbrief lezen over een actie op keukenmixers van deze webshop. Relevantie is cruciaal om je ontvangers te overtuigen van je aanbod. 
 

6. Geef iets waardevol

Als je wil dat je lezers actie ondernemen moet je hen ook een reden geven. Bied daarom altijd iets interessant of nuttig aan in je emails. Kortingscodes aanbieden aan subscribers is een populair voorbeeld hiervan. Er zijn echter talloze andere manieren om de interesse van je lezers te wekken in je nieuwsbrief. Denk maar aan nieuwe producten, video's, events, wedstrijden, enz.
 

7. Headline en Preheader

De headline van je email is het eerste wat ontvangers zien. Daarom is het één van de belangrijkste factoren die het openingspercentage bepaalt. Een headline heeft één doel: de aandacht trekken van je ontvangers. De preheader is de tekst na de headline en heeft 2 doelen: het vertelt meer over de inhoud van de nieuwsbrief en wekt de interesse van de lezer. Door een combinatie van een opvallende headline en een interessante preheader overtuig je ontvangers om de email te openen en meer te lezen over je aanbod.
 

8. Personaliseer

Uit talloze studies is bewezen dat personalisatie voor betere resultaten zorgt. Een voorbeeld hiervan is het vermelden van de naam van je ontvanger in het onderwerp van je nieuwsbrief. Dat is ook logisch te verklaren omdat het zien van je eigen naam hetzelfde effect zal hebben als je naam te horen. Iemand persoonlijk aanspreken eist zijn/haar aandacht op. Verder kan je ook de inhoud van je content in je nieuwsbrief personaliseren aan de hand van aparte campagnes per doelgroepsegment.
 

9. Optimaliseer je header

Een header verschijnt bovenaan alle nieuwsbrieven. Het is dus een belangrijk element. Zorg ervoor dat je header het logo van je bedrijf, een interessant voorstel en een opvallende CTA bevat. Om te voorkomen dat de lezers niet telkens naar beneden hoeven te scrollen in een nieuwsbrief, neemt je header best ook niet al te veel plaats in.

 

10. Gebruik afbeeldingen

Gebruik afbeeldingen om je boodschap te verduidelijken en je tekst op te kappen in makkelijk verteerbare stukjes. Overdrijf echter niet: je maakt een nieuwsbrief, geen nieuwsalbum. Te veel foto’s zorgen er ook voor dat je ontvanger veel moet scrollen om je mail te lezen.
 

11. Gebruik titels en subtitels

Bovenaan de nieuwsbrief zorgt een catchy titel voor een positief gevoel bij je nieuwsbrieflezer. De nieuwsbrief onderverdelen in thema’s of subtitels zorgt voor meer structuur en maakt je mail meer scanbaar voor snelle lezers.
 

12. Less is more

Te veel tekst, te veel producten of te veel banners maken je nieuwsbrief heel druk. Mensen hebben ook een steeds kortere aandachtsspanne. Hou het daarom zo kort mogelijk. Dit wil niet zeggen dat je mail maar een bepaalde lengte mag hebben. Goede content heeft geen maximale lengte maar hou je zinnen kort en gebruik geen onnodig ingewikkelde woordenschat. Less is more.
 

13. Think mobile first

De meeste nieuwsbrieven worden via een mobiel toestel gelezen. Content op een desktop zal anders weergegeven worden via mobiel of een tablet. Zorg ervoor dat je steeds de mobiele, desktop en tablet versie op voorhand bekijkt en optimaliseert naargelang het toestel. Zo voorkom je onleesbare teksten, vervormde CTA’s, onvolledige zinnen en meer.
 

14. Gebruik een consistent design

Het is belangrijk om consistent te blijven in de designs van je nieuwsbrief. Te grote wijzigingen aan een lay-out verhogen de kans dat je ontvangers schrikken en twijfelen aan de intenties van je nieuwsbrief. Vertrouwen en merkbekendheid spelen een grote rol om meer conversies via nieuwsbrieven te behalen.
 

15. Schrijf regelmatig over trending topics

Een connectie maken met je ontvangers gaat gemakkelijker met relevante topics. Tijdens de feestdagen bijvoorbeeld zoeken de meeste mensen naar leuke koopjes en cadeaus. Daarom zullen nieuwsbrieven met koopjes of toffe cadeautips goed scoren tijdens de feestdagen.
 

16. Kies een tone of voice

Persoonlijkheid wekt interesse en vertrouwen op. Je kan een nieuwsbrief personaliteit geven door een consistente en specifieke tone of voice te gebruiken (bv. vrolijk, informeel, komisch, ...) of een mascotte te gebruiken in je nieuwsbrief. Een consistente tone of voice is onderdeel van je merkidentiteit. Uiteindelijk zullen lezers je merk herkennen aan de tone of voice in de nieuwsbrief.

17. Denk aan CTA’s

Met een nieuwsbrief zonder voldoende CTA’s of call-to-actions bereik je maar weinig. Het eerste doel van je nieuwsbrief is om je lezers te overtuigen om iets te doen. Maak daarom gebruik van doordachte CTA’s zoals je ze op je website zou gebruiken. Laat je CTA’s opvallen met een opvallende kleur. Daarnaast moet je erop letten dat je zachte CTA-teksten gebruikt zoals “Ontdek meer producten of Bekijk onze kortingen”. Harde CTA-teksten zoals “Koop nu of Bestel hier” vragen meteen veel van je ontvangers en kunnen potentiele klanten te vroeg doen afhaken. Je kan ook CTA's personaliseren. Dit doe je door de action in je call-to-action af te stemmen op het doel van je ontvanger. Zo zal je in de top-funnel eerder CTA's gebruiken zoals 'bekijk ons aanbod' of 'ontdek meer' terwijl je bottom-funnel eerder CTA's gebruikt zoals 'boek snel je kamer' of 'bestel nu je smartphone'. 
 

18. De kracht van de footer

De footer is naast de header één van de belangrijkste onderdelen van een nieuwsbrief. In de footer kun je de belangrijkste sociale kanalen vermelden met een link. Zo kunnen lezers je bedrijf eenvoudig volgen op social media. Daarnaast is een vermeld je ook beter de contactgegevens van je bedrijf. Verder is het ook noodzakelijk en verplicht om links te plaatsen waar ontvangers zichzelf kunnen uitschrijven of wijzigingen in hun abonnement kunnen doorvoeren.
 

19. Test, meet en optimaliseer

Het is noodzakelijk om je nieuwsbrieven te testen vooraleer je deze uitstuurt. Stuur gerust een template naar jezelf en enkele collega’s en vraag feedback. Hiermee kun je controleren hoe mobielvriendelijk of gebruiksvriendelijk je nieuwsbrief is. Daarnaast moet je ook steeds A/B testen uitvoeren. Door continu varianten op je nieuwsbrief (headline, preheader, afbeeldingen, ...) te testen krijg je stapsgewijs de juiste input om de resultaten van je email campagnes te verbeteren.
 

20. Leer copywriting

We sluiten af met één van de belangrijkste aspecten van een doeltreffende nieuwsbrief: geweldige copywriting. In email marketing zijn getalenteerde copywriters hun gewicht in goud waard. Goede copywriters vertellen een verhaal dat de juiste snaar raakt bij de lezer. Ze gebruiken de juiste woorden in de juiste volgorde om lezers te overtuigen van hun boodschap. Effectieve copy betekent dan ook het verschil tussen een verkoop en een uitschrijving. Geef ons zeker een seintje als je interesse hebt om conversieverhogende teksten te leren schrijven!

 

Wil je meer tips krijgen om meer succes te bereiken met je webshop of website? Wil je graag meer weten over e-commerce en de digitale diensten waarmee PHPro je kan helpen?

Schrijf je dan onderaan deze pagina in op onze nieuwsbrief!