Nieuws

10 min leestijd

Praktische gids: Conversie verhogen in je winkelmandje

Het winkelmandje is een essentieel element van de sales funnel voor een webshop. Bezoekers krijgen hier een overzicht van de bestelde producten, eventuele kortingen en kunnen overgaan tot de aankoop. 

Hoe kun je jouw bezoekers overtuigen om vanuit het winkelmandje verder te gaan met de checkout?

We geven hieronder 6 tips voor een winkelmandje waar leads gemakkelijker in klanten kunnen omgezet worden:

Cart

1. Structuur van het winkelmandje

Er zijn 3 belangrijke elementen waarmee je rekening moet houden om meer conversies te krijgen in het winkelmandje:
 

  1.  Snelheid
  2.  Duidelijkheid
  3.  Simpliciteit

​​Het winkelmandje mag bezoekers niet het gevoel geven van een lange wachtrij zoals aan de kassa in een fysieke winkel. Op webshops verwacht je geen vertragingen. Hoe langer bezoekers in het winkelwagentje zitten, hoe groter de kans dat ze het winkelmandje verlaten. Een bezoeker moet in principe snel zijn winkelwagentje kunnen zien en moet vlot kunnen doorstromen naar de checkout.
 
​​Duidelijkheid schep je door boven de fold voldoende informatie of een duidelijke samenvatting weer te geven. Scrollen voor belangrijke informatie is dan niet meer nodig.​

Simpliciteit betekent dat het winkelmandje kristalhelder moet zijn. Het design is duidelijk en gestructureerd. Misverstanden moeten haast onmogelijk zijn op het winkelmandje.
 

2. Details en samenvatting van het product

Het winkelmandje is een duidelijke samenvatting van de producten, aantallen en bijzonderheden. Een bijzonderheid is bv. een gratis cadeautje, soort verzending of extra accessoire(s). Komtom, wat de klant effectief kan verwachen van de bestelling.

De volgende zaken zijn een must:

  • Afbeeldingen
  • Productnaam
  • Specificaties
  • Hoeveelheden
  • Maat
  • Kleur
  • USP’s
     

 

3. Betaalmethoden

Toon zoveel mogelijk betaalmogelijkheden in het winkelmandje! Er bestaat een kans dat bezoekers een aankoop annuleren indien zijn/haar favoriete betaalmethode niet aanwezig is. Je verhoogt hiermee dus niet alleen de conversies, maar je stelt potentiële klanten gerust met vertrouwde en betrouwbare betaalmethoden. Hoe meer betaalmogelijkheden, hoe groter de kans dat een bezoeker naar de checkout gaat.

PHPro tip: voeg de gekende pictogrammen van de verschillende betaalmethoden onder de samenvatting toe in kleur.
 

4. Trust badges

Betrouwbare webshops met vertrouwde elementen hebben doorgaans een hogere conversieratio. Zo'n vertrouwd element is ook de 'trust badge'. Dit kan je gemakkelijk zelf toevoegen op de webshop door gebruik te maken van keurmerken of reviews. Deze keurmerken verwijzen bezoekers door naar hun ledenpagina met al dan niet alle klantenbeoordelingen. Ze worden als onafhankelijk partij gezien en zorgen voor een gevoel van vertrouwen.
 

5. Contactinformatie en klantendienst

Bezoekers willen zeker zijn dat er een legitiem bedrijf achter een webshop schuilt. Een telefoonnummer, adres en chat zijn duidelijke hints dat een webshop een echt bedrijf is. Natuurlijk biedt je de contactmogelijkheden ook aan om de lead te begeleiden doorheen jouw webshop en checkout.
 

6. Coupon zichtbaar

Bezoekers kunnen verleid worden tot een aankoop door marketingacties. Een bezoeker wil dan met behulp van een kortingscode een aankoop doen. Liefst met een aantrekkelijke korting. Hiervoor moet een lead eerst weten hoeveel korting hij krijgt en dat zijn coupon effectief gebruikt kan worden op de webshop. Hierbij speelt de aanwezigheid van een kortingscode veld in de cart een groot belang.

In het winkelmandje kan een lead zijn kortingscode uitproberen en dus verleid worden om verder te gaan naar het checkoutproces. Maak deze dus zeker zichtbaar in het winkelmandje en verhoog de conversie hierdoor!
 

Next: Verhoog de conversie in jouw checkout

Elke webwinkel is anders. Wij raden aan om conversieoptimalisaties steeds goed te testen op de eigen webshop. De reden voor een lager-dan-verwachte conversieratio is doorgaans eigen aan de flow van de webshop. Je kan inspiratie halen bij concurrenten, maar ga er niet van uit dat zij de juiste oplossing voor jouw probleem zullen hebben.

Voor conversion rate optimisation (CRO) is kwalitatief onderzoek noodzakelijk om correcte beslissingen te nemen. Zo kun je bijvoorbeeld A/B testen uitvoeren, feedback vragen aan jouw bezoekers of polls opzetten om je conversie effectief te verhogen. Gebruik ook deze kwantitatieve CRO-methoden naast onze praktische tips om aanpassingen specifiek voor jouw e-commerce platform te verzekeren!

Audit jouw winkelmandje door een e-commerce expert?

Neem vrijblijfend contact met ons op en laat een expert jouw webshop in al zijn aspecten onderzoeken op lekken.