Nieuws

15 min leestijd
6 tips om meer producten te verkopen op Instagram


Met Instagram kan je heel slim verschillende soorten producten promoten en je e-commerce sales een flinke boost geven. Waarom is het nu de moeite waard om net in Instagram je tijd en geld te investeren?

Instagram bereikt vandaag de dag ruim 1 miljard actieve gebruikers. Daarnaast is Instagram verantwoordelijk voor 1/3de van de totale advertentieopbrengsten van Facebook. Heb je nog meer argumenten nodig? Als je Instagram op dit moment slim kan gebruiken, dan kun je tegen de laagste kosten heel wat engagement en views bereiken. Zoals je zelf kunt zien is het social media-platform een niet te missen kans voor kleine en grote bedrijven om meer omzet en groei te bereiken.

We geven je hier alvast 6 gouden tips om meer te verkopen via Instagram:

instagram-ecommerce-verkopen

Tip 1: Optimaliseer je bedrijfsprofiel op Instagram

We zien de Instagram profielen steeds meer een gelijkenis vertonen met homepagina’s. Mensen zoeken steeds vaker via Instagram een merk of een brand, zelfs meer dan via een zoekmachine. Daarom zorg je er beter voor dat je Instagram bedrijfsprofiel genoeg informatie bevat.

Je bedrijfsprofiel op Instagram moet de volgende elementen hebben:

  • Een profielfoto: kies een foto waarin je merk duidelijk herkenbaar is (bv. een logo)
  • Een goed geschreven Bio: je bio moet een duidelijke en complete beschrijving van jouw bedrijf hebben en moet je publiek ook aanspreken. Zet hiervoor je beste copywriter aan de gang!
  • Link naar je shop of site: de URL-sectie van je bio is de enige clickable link die je aan je Instagram pagina mag toevoegen. Dus gebruik deze ook!


Tip 2: Gebruik Instagram Ads om je doelgroep te bereiken

Door de voortdurende wijzigingen in het Instagram-algoritme en de stijgende concurrentie om content te laten scoren, zullen Instagram advertenties een belangrijk onderdeel van je social media marketingstrategie moeten worden.
Eens je een bedrijfsprofiel hebt aangemaakt voor Instagram, kan je beslissen hoeveel je wil spenderen, waar je de advertentie wil tonen en hoe lang je deze wilt laten lopen. Instagram geeft bedrijven voldoende targeting-opties die het best passen bij hun doelen.

Een uitstekende manier om goed te starten met Instagram Ads is door het promoten van Instagram posts die het goed hebben gedaan. Je klikt dan gewoon op het promoot-knopje van je best presterende posts.
Begin alvast met een klein budget en test het zeker eens uit voor enkele dagen. Je kan daarna de behaalde resultaten analyseren en meteen enkele wijzigingen doorvoeren. Goede posts maken vraagt ervaring, maar ook veel testen en proberen.

Hou het eenvoudig en maak je post duidelijk. De Instagram advertenties met de meeste e-commerce verkopen bevatten vaak een duidelijke call-to-action.


Tip 3: Meer e-commerce verkopen door Instagram Verhalen

Instagram Stories of Instagram Verhalen werd in het voorjaar van 2017 voor het eerst succesvol uitgebracht. Instagram Verhalen zijn immersieve full-screen advertenties. Men verwacht dat Instagram Stories structureel steeds beter zal worden en zo steeds meer aan populariteit zal winnen bij bedrijven. Probeer dus zeker om nu te experimenteren om deze succesvolle Instagram advertenties te creëren. De kosten kunnen enkel en alleen maar stijgen als je er te laat mee zou beginnen.

Je kan hier kiezen tussen een video of een foto. De belangrijkste tip die je hier moet onthouden is om oogstrelende content te gebruiken die opvalt.


Tip 4: Link naar producten op je Instagram

Door de populariteit en explosieve groei van Instagram Stories is het ook logisch dat er steeds meer bedrijven creatief experimenteren met Stories om promoties, nieuwe producten en speciale aanbiedingen in de kijker te zetten.

De mogelijkheid om vanaf een aantal volgers een link toe te voegen op Instagram Stories is inmiddels een heel populaire feature geworden. Hierdoor ontstaat een opportuniteit om e-mailadressen te verzamelen en meer verkeer te genereren. Het gevolg? Meer conversies en omzet.

Na het toevoegen van een link aan Instagram Stories zie je onderaan een. “Meer weergeven”-knop verschijnen. Deze knop is wel helemaal niet zo goed zichtbaar en klein. Een tip: plaats een extra duidelijke CTA (enkel mogelijk na x aantal volgers) of verwerk deze zelf in je post via een fotobewerker. Hierdoor maak je duidelijk aan je audience dat ze naar boven moeten swipen (bv. “Swipe up or not”).


Tip 5: Maak een Shoppable Instagram feed

Met een Shoppable Instagram feed trek je waanzinnig veel verkeer naar je webshop. Het is heel simpel: je voegt tags toe aan je productafbeelding en linkt die naar een product op je webshop. Wanneer gebruikers dan op het product tappen zien ze alle info over je product, alsook een CTA die hen direct naar je productpagina leidt.


Tip 6: Maak exclusieve Instagram promoties

Wie houdt er nu niet van een exclusieve korting? Instagram is een geweldig kanaal om exclusieve kortingen bekend te maken. Door een nieuw product, sale of een kortingscode exclusief op Instagram te promoten creëer je meer engagement en volgers op Instagram. Dit kan je bijvoorbeeld perfect doen via een link (in de bio) of door informatie toe te voegen in Instagram stories.

Je kan ook Instagram promoties gaan promoten op je andere kanalen van sociale media. Heb je te weinig volgers, dan trek je meer verkeer naar je Instagram. Daarnaast kun je zo spontaan meer volgers creëren die op de hoogte willen blijven van je aanbiedingen.

Een niet te onderschatten marketingtactiek is ook om Influencers op Instagram te gebruiken om je promotie of merk te promoten. Het is dan ook interessant om influencers te zoeken die je merk zo natuurlijk mogelijk in de kijker kunnen zetten, zodat het niet te cliché en reclameachtig overkomt.


Tot slot: Instagram e-commerce in België

Heb je een bedrijf of een product waar branding een belangrijk onderdeel van de bedrijfsstrategie vormt? Dan is het gebruik van Instagram een marketingkanaal waar je best vroeg mee kunt experimenteren. Heb je echter nog geen social mediastrategie? Geen nood, want een doordacht plan zal je bijna altijd meer Return On Investment geven. Contacteer ons voor advies.