Scherm­afbeelding 2024-03-26 om 10.00.57

Efficiënt, veilig en stabiel webplatform voor Zangersheide

Hoe bij ons gekomen?

Stoeterij Zangersheide, opgericht in 1992, groeide de afgelopen tien jaar exponentieel. Dankzij hun focus op revolutie én topsport weten steeds meer fokkers wereldwijd het stamboek te vinden en te appreciëren. Ook het digitale aspect is belangrijk voor een mondiale speler zoals Zangersheide, met als resultaat verschillende stabiele webplatformen. Er was echter een nood aan consolidatie en vernieuwing en om ervoor te zorgen dat ook de website het innovatieve karakter van Zangersheide beter tot uiting zou brengen, werd er gekozen voor een compleet nieuw platform.
client

Stoeterij Zangersheide

Website
www.zangersheide.com/nl
scope

Op maat gemaakte nieuwe website

Redesign website

Security optimaliseren

Live online auction mogelijkheden

Automatisering van processen

Performance testing

Multi-language integratie

Gerelateerde paarden

Marktplaats (Zangersheide Breeders Auction)

Contentblokken op maat

Complexe formulieren met bedrijfslogica

Paardendatabase

Persistent Login

Hengsten keuzemaker

tools

Sulu CMS

Symfony

Symfony UX

React

Shopify Webshop

Mollie PSP

Sendcloud SSP

Integratie BOB

Integratie HorseID

Integratie Equicty

Integratie Hippomundo

Geïmplementeerde features

Over Zangersheide

Topondernemer Léon Melchior richt in 1992 zijn eigen stamboek, Studbook Zangersheide vzw op. Zijn liefde voor innovatie zorgt voor een ware revolutie binnen de springpaardenwereld. Zo doet hij pionierswerk door aan kunstmatige inseminatie bij paarden te doen, doet in Mexico de eerste embryo transfers én laat de eerste hengsten klonen. De traditionele stamboeken zien al deze vernieuwing niet zitten en laat dat net de reden zijn voor Léon Melchior om zijn eigen 'Z' op te starten.
 
Het bedrijf groeit razendsnel en omvat anno 2023 veel meer dan enkel een stamboek: van stoeterij, hengstenstation, veilinghuis tot Wereldkampioenschap voor Jonge Springpaarden, Zangersheide omvat het allemaal.

Over het project

Zangersheide streeft naar perfectie en dat geldt ook voor haar CEO, Judy Ann Melchior. Reden te meer voor PHPro om begin 2022 het kantoor in Lanaken binnen te stappen met een inspiratiesessie gesteund op drie pijlers: een efficiënt, veilig en stabiel platform, betere service én uiteraard meer omzet.
 
Op dat moment bestond de Zangersheide website uit 5 subwebsites, namelijk het studbook, de hengsten, het Z-magazine, Auction, Breeders Auction en de events. Dit groot aantal aan subsites werkte voor veel klanten niet gebruiksvriendelijk: enerzijds was er geen navigatienoch een handige zoekfunctie over de subsites heen, anderzijds wisten veel klanten niet op welke subsite ze terecht moesten om de nodige informatie op te zoeken.
 
Na de uitgebreide inspiratie aangeleverd door PHPro besloten Tom Lemmens en Judy Ann Melchior om samen een discoverytraject te starten. In die workshops werd er dieper ingegaan op de noden en behoeften van Zangersheide en hun klanten. De Discovery werd later vertaald naar een uitgebreide analyse die al snel werd omgezet in realiteit!
 
Dat het een complex project was bleek al snel, want de eerste fase bevatte maar liefst 1.000 Jira-tickets en een uitgebreide “parking lot” vol met ideeën om de site in fase twee én drie nog meer te optimaliseren.
 
Los van de functionaliteiten, wenste Zangersheide ook visueel te innoveren. De verschillende subsites hadden allen hun eigen styling en ook het design van print, ads en digitaal was niet genoeg op elkaar afgestemd. Samen met zusterbedrijf Us begon zo het designtraject waarbij er voor het eerst een styleguide en branding guidelines werden ontwikkeld. Dankzij dit designtraject heeft de website nu niet alleen een meer premium look & feel, ook de User Experience (UX) steeg aanzienlijk.
Scherm­afbeelding 2024-03-26 om 10.24.08

Veilingen

Wie Zangersheide zegt, denkt ongetwijfeld aan hun exclusieve veilingen. In 2013 werd hun eerste Online Auction voor veulens georganiseerd, anno 2023 mag Zangersheide met recht en rede het grootste veilinghuis in de springpaardensport ter wereld genoemd worden. Van ingevroren embryo’s, tot goedgekeurde hengsten, Zangersheide verkoopt keer op keer het beste van het beste.
 
Echter speelde hun populariteit hen de laatste jaren ook de nodige parten: zo veel bezoekers wereldwijd zorgt namelijk voor heel wat securityrisico’s alsook voor de nodige performantie problemen. In zo’n situaties schuift PHPro doorgaans een oplossing als ‘Cloudflare’ naar voren (om de veiligheid en performantie te verhogen), en daarbij ook meerdere landen worden geblokkeerd om cyberaanvallen te voorkomen, bleek dit bij Zangersheide niet zomaar mogelijk: hun bieders en kopers komen namelijk écht van over de hele wereld.
 
Om toch een veilige en performantie oplossing te realiseren kozen Zangersheide en PHPro voor de combinatie van Cloudflare, een strikt registratieproces met de nodige wachtwoordvereisten en een uitgebreide goedkeuringsflow zorgt ervoor dat de security van de applicatie inmiddels naar nieuwe hoogten werd getild.

Om de performantie uitdagingen van het veiling event – wat zowel fysiek als online verloopt – te tackelen, werden er na de ontwikkeling van het veilingplatform de nodige load testen voorzien. Toch bleek dit alleen niet voldoende, aangezien een live veiling een zeer complexe situatie vormt: naast de livestream die getoond wordt, dient er ook een scherm voorzien te worden voor de veilingmeester om de (online) biedingen te volgen, alsook een API-connectie om de livestream real-time van het correct biedbedrag te voorzien. Tel daarbovenop nog duizenden live bezoekers en u heeft een technisch huzarenstukje.
 
Daarnaast verlopen de biedingen real-time zowel fysiek als online, wat ervoor zorgt dat er quasi géén vertraging mag optreden, maar ook dat er geen foutenmarge is: de show moet namelijk kunnen blijven doorgaan. Een pittige uitdaging, waar onze technische architecten bij PHPro heel graag hun tanden wilden inzetten én met succes! De eerste Quality Auction verliep vlot en zonder downtime en met wat optimalisaties werd het proces na de eerste veilingen nog verder geperfectioneerd.

Geautomatiseerde bedrijfsprocessen

Zangersheide kende de laatste jaren een exponentiële groei, maar helaas waren de bedrijfsprocessen niet allemaal meegegroeid, waardoor er nog veel manueel werk nodig was, voor zowel de klanten als voor hun medewerkers. Dit zorgt niet alleen voor een hogere kans op fouten, maar ook voor een hogere kost én langere doorlooptijd van de processen.
 
Om die reden werd er gekozen om waar mogelijk een heel deel van die processen te vereenvoudigen. Zo werd er voor de inschrijfformulieren gekozen voor een integratie met Hippomundo, hetgeen fokkers en eigenaars in staat stelt om hun paard online op te zoeken en dus niet alle data eindeloos opnieuw te moeten ingeven. Voor de selectiedagen werd er dan weer een online afsprakenmodule voorzien, waardoor de geselecteerden nu zelf hun ideale tijdslot kunnen kiezen. Dit vergemakkelijkt uiteraard zowel de administratie van de klant, als van de veilingmedewerkers!
Scherm­afbeelding 2024-03-26 om 10.20.08

Webshop

Zangersheide en Spooks vormen al jaren een trouw partnership voor de Zangersheide kleding, maar in het verleden kende de Z-Shop online een vrij gematigd succes: klanten konden niet meteen online afrekenen en het hele aankoopproces was niet intuïtief. Ook voor de medewerkers van Zangersheide werkte het proces niet gemakkelijk: zij controleerdenmanueel of de betalingen waren gebeurd en zochten dan welke verzendpartij voor de bestelling van toepassing was.
 
Omdat een Adobe Commerce webshop of een Orocommerce webshop een te grote investering was voor de beperkte webshop, ondersteunde PHPro Zangersheide bij de aanmaak van een Shopify webshop. Dankzij de koppeling met Mollie kunnen klanten nu meteen met meer dan 15 verschillende betaalmethodes afrekenen en dankzij de koppeling met Sendcloud hebben de Zangersheide medewerkers minder dan 10 seconden werk aan de verzending: de labels worden namelijk semi-automatisch aangemaakt. Dankzij die koppeling krijgt de klant ook meteen een mail met een track & trace code, waardoor ook na de aankoop de krantenbeleving wordt verbeterd.

Fase 2

Dankzij alle ideeën én het succes van fase 1 besloot Zangersheide verder in te zetten op het digitaliseringstraject. In concreto betekent dit dat hun oude ERP op dit moment vervangen wordt door Z-Horse: een ERP én database speciaal op maat gemaakt voor de noden en behoefte van Stamboek Zangersheide. Om de klantbeleving nog verder te optimaliseren wordt er op dit moment ook een koppeling gelegd met BOB, het boekhoudpakket van Zangersheide. Zo kunnen klanten hun facturen meteen raadplegen én betalen.
 
Daarnaast hoeft Zangersheide manueel geen facturen meer aan te maken van bestellingen die online plaatsvinden. Zangersheide trekt trouwens een heel internationaal publiek en met maar liefst vijf talen blijkt het moeilijk om de nieuwsartikels altijd goed én snel up-to-date te hebben. Om die reden zijn we op dit moment ook volop aan het bouwen aan een integratie met DeepL, om zo klanten wereldwijd in hun eigen taal te kunnen bedienen.