Nieuws

15 min leestijd

Checklist om succesvol te starten met een webshop in 2020

Iedereen met passie en goesting voor e-commerce verdient een goede webshop. Beginnen aan e-commerce is echter niet eenvoudig, maar het is wel een overweging waard als je ambitieuze toekomstplannen hebt. Zowel voor kleine zelfstandigen als voor grote bedrijven kan het overschakelen naar e-commerce complex overkomen. De doelstellingen van webwinkels liggen vaak wel op één lijn, maar de e-commerce keuzes kunnen wel verschillen. De juiste zaken aanpakken aan een webshop heeft een immens positieve impact op het verloop.
 

We hebben bij PHPro een checklist uitgewerkt om je te helpen de juiste zaken aan te pakken:

e-commerce audit checklist

1. Features voor jouw doelgroep

Om iets online op afstand te verkopen, moet je de behoeften van je doelgroep goed begrijpen. Het kan zijn dat je denkt bepaalde webshop features nodig te hebben, maar denk je dan wel altijd in functie van jouw klant? Het is belangrijk om eerst goed je doelgroep te bepalen om pas daarna de features te bepalen die hen wellicht een meerwaarde kunnen bieden.

Het merendeel van de beslissingen om nieuwe features toe te voegen aan een webshop worden foutief gemaakt, ze gebeuren namelijk niet door de ogen van de klant. Het kan ook goed zijn dat er gekeken wordt welke features concurrerende webwinkels hebben, maar dit wilt niet zeggen dat ze het altijd goed hebben gedaan. Ze kunnen ook zomaar iets uitproberen zonder rekening te houden met data of hun doelpubliek, niet?

PHPro tip: bekijk eens de reviews van producten op de website van een concurrent! Hiermee win je niet alleen tijd en geld, maar bespaar je ook op kostelijke fouten en merk je meteen wat echt telt.

2. Maak de juiste keuze voor een platform

Er bestaan veel platformen om vlot een webshop op te zetten. Je kunt dus denken: "Mooi, keuze genoeg dus?". Vergis je echter niet, het is belangrijk om de nodige tijd te nemen om de juiste en meest geschikte platform te kiezen. Je kan het vergelijken met een aankoop van een huis of bedrijfspand, dit doe je ook niet op één dag. Het komt erop neer dat je vaak jaren met één platform aan de slag moet. Een verhuis of een migratie van een webshop is wel steeds mogelijk, maar dit brengt vaak kosten en extra grote inspanningen met zich mee.

Voor elke webshop liggen de functionaliteiten en mogelijkheden anders. Probeer eerst maanden tot jaren vooruit te denken. Zie je dat de functionaliteiten te beperkt zijn om jouw doelstellingen te bereiken? Bekijk dan tijdig of dezelfde functionaliteiten wel standaard beschikbaar zijn op een ander e-commerce platform! Eens je een platformkeuze gemaakt hebt, kun je niet zo snel meer terug.

3. Denk aan logistiek en automatisering

Een correcte flow van je webshop is één ding, maar vergeet niet dat er nog een back-end en logistiek bestaat achter de schermen. In een back-end moet het mogelijk zijn om de orders op te volgen en te verwerken. Tijdens bepaalde periodes kan het drukker worden dan normaal, dan is het ook vaak alle hens aan dek. Het is dus niet enkel belangrijk om orderinformatie goed te ontvangen, maar dat er geautomatiseerde processen plaatsvinden. Tegenwoordig zijn consumenten vertrouwd om geïnformeerd te blijven en ze tijdig hun bestelling ontvangen.

Orderinformatie en statussen kun je tegenwoordig koppelen aan extensies van derde partijen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om snel een verzendlabel aan te maken met reeds ingevulde gegevens die afkomstig zijn van de back-end. Verder kan er ook een track & trace code automatisch naar een klant verzonden worden. Denk dus zeker na hoe je het logistiek zult combineren met slimme systemen om die flow optimaal te laten verlopen! Dit is goed voor het proces en voor je klanten.

logistiek e-commerce

4. Wees in orde met de regelgeving

E-commerce is de laatste jaren steeds sterker gegroeid. Door de opkomst van webshops en e-giganten zijn er door de jaren heen enkele wettelijke vereisten bijgekomen. Zo ging er enkele jaren terug de General Data Protection Regulation (GDPR of AVG) wetgeving van kracht in de Europese Unie. Het is een geheel van regels die geïntroduceerd werden door de Europese Unie met als doel de gegevens en privacy van natuurlijke personen te beschermen. Dit had ook een impact voor de e-commerce door de vele data die webshops verzamelen. Webshops maken vaak gebruik van analytics en applicaties die cookies en trackers kunnen plaatsen in de browser van een gebruiker. In de cookie-policy beschrijven welke cookies gebruikt worden, is belangrijk.

Verder bestaat er ook de wettelijke zichttermijn waar consumenten recht op hebben. Tegenwoordig bestaan er gelukkig voldoende e-commerce bedrijven en standaard templates op het internet die je hierin kunnen ondersteunen.

5. Ga in zee met de juiste partners

Groeien via e-commerce doe je niet alleen. Samenwerkingen met andere partijen kunnen je net een grotere meerwaarde geven! Doordat bijvoorbeeld betaalproviders zich specialiseren in veilige, betrouwbare en gemakkelijke betaalsystemen, voeg je hierdoor ook zelf betrouwbaarheid toe aan jouw webshop. Online marketing specialisten zullen op hun beurt zorgen dat de bestellingen binnenstromen. Werk je samen met een IT-partner die dag en nacht klaarstaat om jouw webshop soepel te laten lopen of te optimaliseren? Goed, dan kun je op beide oren slapen dat de orders blijven binnenkomen! 

IT_partner

Van start gaan met een e-commerce checklist

De juiste keuzes maken zijn belangrijk om je e-commerce doelstellingen vlot en efficiënt te bereiken. Doe je dit niet, dan kan starten aan een webshop problematisch worden en meer kosten dan oorspronkelijk gedacht. Probeer zeker met de bovenstaande zaken in de checklist rekening te houden.

Heb je nog e-commerce vragen?

Zit je met andere e-commerce vragen of wil je een offerte ontvangen? Neem gerust vrijblijvend contact op met één van onze experten en vertel meer over je uitdagingen! We zetten alvast een kopje koffie al klaar.

 

Onze verwezenlijkingen

case_aerobertics

Aerobertics: ecommerce op een hoger niveau

enyabe-teaser

One stop family shopping bij Enyabe

pizza-hut-case

Uw favoriete pizza's geleverd in 30 minuten

case_edmac

Edmac Europe lanceert nieuwe en verbeterde webshop

case_Rob

Rob's persoonlijke service nu online

case_Multipharma

Een frisse bries in de gezondheidsindustrie

pizza-hut-case

Pizza Hut Redesign

case_river-woods

River Woods Webshop

case_dpd

DPD Shipping Magento

case_wandelsport

Wandelsport Vlaanderen Clubportaal

case_gymna

Gymna Magento Webshop

case_var

Var matcht merken met mensen

case_yellow-cubes

Yellow Cubes

bent-schoenen-teaser

Digitale Transformatie Voor Shoe Lovers

case_bpost

bpost Shipping Manager 2015

case_kariboo

Kariboo Magento Module

case_vegaplan

Vegaplan Checklist

case_engels-group

Engels Group Websites

case_vlir

VLIR-UOS DATA

case_jbc

JBC

case_essentiel

Essentiel

case_iU

iU

rob tv case teaser

PHPro vernieuwt de ROB-tv website

case_vgc-onderwijs

VGC lanceert nieuwe website over onderwijs en opleiding

case_acerta

Learning @ Acerta

case_parfuma

Parfuma

case_vgc

Cultuurcentrum Brussel

case_tadaaz

Tadaaz

case_bazaar

BrusselBazaar

case_upsell

Upsell

case_depersgroep

De Persgroep

case_thuiszorg-winkel

Thuiszorgwinkel

case_vivabox

Vivabox

vinetiq_teaser

Vinetiq.eu - Online inspiratie en webshop voor wijnliefhebbers

case_orac

Een Magento Multistore voor Orac Decor

case_gls

GLS Shipment management met Magento 2

Euroshop-teaser

De digitale transformatie van een gigantische one stop shop

Smartyard-teaser

Smartyard: veilig machines huren & verhuren

zesso case phpro

Verkopen op Bol.com via Magento: Case Zesso

medishop

Medishop, de partner voor jouw gezondheid