Nieuws

10 min leestijd

Conversie optimalisatie: Praktische gids voor meer conversie op je webshop

 

De meeste webshops willen zo snel mogelijk meer klanten, meer conversies en meer winst behalen. Daarnaast is de wereldwijde e-commercemarkt enorm competitief. Je wil liefst dat elke bezoeker meteen ook een klant wordt en dat met een zo kort mogelijke doorlooptijd. Kortom, je wil bezoekers laten converteren.  

Een conversie-optimalisatie traject heeft als doel de conversieratio van jouw webshop te verbeteren. Een conversieratio de verhouding tussen bezoekers en kopende klanten. Het is wel niet zo eenvoudig om de juiste stappen te ondernemen en meteen betere resultaten te zien. Een verantwoord conversie-optimalisatieproces bestaat uit meerdere stappen:
 

  1.  Het begint allemaal met data te analyseren.
  2.  Uit deze data gaan problemen gedefinieerd worden.
  3.  Om deze aan te pakken wordt er per probleem een hypothese, een mogelijke oplossing, opgesteld.
  4.  De hypothese wordt getest door middel van A/B-testen.
  5.  De resultaten van deze test worden geëvalueerd.
  6. Indien de uitkomst positief is, dan implementeer je de hypothese.
    Is dat niet het geval? Dan ga je terug naar stap 3.

 

We gaan ons in dit artikel echter niet buigen over het volledige conversion rate optimisation (CRO) proces zoals hierboven beschreven. We geven je wel enkele bewezen CRO-tips voor de productpagina, homepage, winkelmandje en checkout.

Opgelet, aangezien deze algemene tips geen specifieke aanbevelingen zijn voor jouw webshop, kunnen we niet garanderen dat deze aanpassingen tot dezelfde conversieboost zal resulteren zoals bij andere webshops.

 

ecommerce-meer-conversie-winkel-online

 

1. Tips voor meer conversies door je productpagina

Aan een productpagina moet evenveel aandacht geschonken worden als aan de presentatie van artikelen in een fysieke winkel. Staat het product goed in het zicht? Hoe is de belichting op de afbeeldingen? Gebruik deze 6 tips voor meer conversie op je productpagina.
 

2. Conversie optimalisatie voor je winkelmandje

Volgens een recente studie gaat gemiddeld 70% van de bezoekers een winkelmandje verlaten. Het winkelmandje kan je ook optimaliseren voor een betere conversieratio. Hier kun je alvast enkele praktische tips voor conversie-optimalisatie voor jouw winkelmandje terugvinden.

 

3. Checkout funnel optimaliseren voor meer conversies

De laatste stappen die bezoekers doorlopen vooraleer ze effectief klant worden, noemen we de checkout funnel. Het is logisch dat we aan deze laatste stappen méér dan voldoende aandacht geven en deze blijven optimaliseren.

Een overbodig invulveldje, een technisch probleempje of zelfs een verkeerde tekst op een CTA-button (call-to-action) kan de conversie drastisch doen dalen in de checkout. Lees hier onze regels voor een checkout funnel gemaakt voor meer verkopen.

Wil je liever zekerheid met een gepersonaliseerd CRO-traject?

Neem dan gerust contact met ons op voor een CRO-traject op maat.