Nieuws

4 min leestijd

PIM, wat is het en waarom heb je het nodig?

Wat is PIM? Waarvoor wordt PIM gebruikt? Wat zijn de voordelen van PIM? Heb ik een PIM nodig? Dit zijn een paar van de meest voorkomende vragen die we krijgen in verband met PIM. Elk bedrijf dat producten verkoopt kan gebruik maken van een PIM-systeem en hier voordelen uit halen. Heb je nog geen idee wat een PIM is en wat de voordelen zijn? Lees dan zeker onderstaand artikel waar we al je vragen beantwoorden.

Bij PHPro raden we zelf steeds Akeneo aan als Open Source PIM-systeem.

 

Wat is PIM?


Een PIM of Product Information Management systeem is een tool die je gebruikt om alle productinformatie te verzamelen, beheren en verrijken op een centrale locatie.

Dit zorgt ervoor dat wijzigingen of toevoegingen aan een productcatalogus via eenzelfde tool gebeuren. Het PIM-systeem is ook verbonden met uw verschillende verkoopplatformen waardoor deze allemaal automatisch geüpdatet worden wanneer u aanpassingen maakt in het PIM-systeem.

Hierdoor zijn uw verkoopplatformen allemaal consistent en zijn er geen verschillen in prijs of beschrijving op uw verschillende platformen.

 

Wat kan er bijgehouden worden in een PIM-systeem?


Een PIM-systeem zal alle informatie over uw producten kunnen bijhouden. Enkele typische voorbeelden zijn:

  • Productspecificaties
  • Productbeschrijving
  • Prijs
  • Gerelateerde producten
  • Productafbeeldingen
  • Vertalingen
  • ...

 

Wat is er mogelijk met een PIM?

Productinfo centraliseren

Een PIM-systeem wordt dus voornamelijk gebruikt om productinformatie gecentraliseerd bij te houden. Het is dan ook makkelijk om informatie van leveranciers te importeren en je productinformatie te exporteren naar je verkoopplatformen.

Data veranderen en verrijken

Het is echter ook mogelijk om dataverrijking toe te passen. Dit wil zeggen dat je velden kan aanpassen of toevoegen aan je producten. Het PIM-systeem kan ook aangeven of alle aangeraden en nodige velden zijn aangevuld voor je producten.

Vertalen

Daarnaast kan je ook vertalingen van je producten toevoegen en bijhouden. Dit is natuurlijk niet voor iedereen even interessant, omdat niet iedereen producten verkoopt in verschillende talen. Wanneer je dit wel doet, dan is dit een zeer handige functionaliteit.

Ten slotte is een PIM-systeem ook handig voor bedrijven die niet aan e-commerce doen. Een bedrijf kan bijvoorbeeld ook catalogussen maken met de afbeeldingen en informatie die zich in het systeem bevindt.


Waarom een PIM gebruiken?

1. Betere productinformatie

Doordat alle productinformatie op dezelfde plaats wordt bijgehouden, kan deze ook makkelijker gecontroleerd en aangepast worden. Door je productinformatie te controleren kan je er eventuele fouten uithalen.

Omdat de productinformatie automatisch wordt geüpload naar je verschillende verkoopplatformen moet je de informatie ook niet overal manueel ingeven. Dit vermijdt ook de kans op fouten omdat je de informatie maar één keer moet ingeven in het PIM-systeem.

Ook bij het ingeven van product specificaties of andere informatie is de kans op fouten veel kleiner omdat het meestal mogelijk is om de informatie van de leverancier te importeren in het PIM-systeem.

Dit alles draagt bij tot een hogere kwaliteit in productinformatie wat ook voor meer vertrouwen van je klanten zorgt.

2. Meer efficiëntie

Vroeger, en misschien nu nog, werd productinformatie vaak bijgehouden in meerdere Excel bestanden of in verschillende tools. Wanneer er aanpassingen nodig waren moest dit gebeuren in alle tools of Excel bestanden.

In het geval van de Excel bestanden was dit niet altijd even duidelijk, zeker wanneer er veel velden per product aanwezig waren. In beide gevallen kon dit leiden tot inconsistentie als een tool of bestand werd vergeten.

Er was ook veel tijd nodig om aanpassingen te maken door een gebrek aan gebruiksvriendelijkheid. Dit probleem is opgelost door alles centraal bij te houden in een PIM-systeem.

Het PIM-systeem heeft normaal ook een grafische gebruikersinterface wat het aanpassen van gegevens vergemakkelijkt. Door de gebruiksvriendelijkheid van een PIM-systeem is er minder tijd nodig om aanpassingen te maken, wat zorgt voor een verhoogde efficientie.

3. Betere SEO

Voor SEO speelt de content op je website een grote rol. Op een blog worden de artikels gezien als de content van de website, maar voor e-commerce worden de producten aanzien als content.

Voor een zoekmachine is het belangrijk om de content van een website te begrijpen en je productinformatie helpt daarbij. Door betere productinformatie te voorzien zal een zoekmachine beter begrijpen wat je content inhoudt.

Omdat een PIM je toelaat om data verrijking toe te passen en voor betere productinformatie te zorgen, zal je beter scoren in de zoekresultaten.

4. Kortere time-to-market

Doordat je makkelijk informatie van leveranciers kan importeren, data aanpassen en dan onmiddellijk exporteren naar al je verkoopplatformen kan je zeer snel een nieuw product aanbieden.

Dit is belangrijk omdat je niet wil achterlopen op concurrenten wanneer er een nieuw product is. Als je concurrenten het product een dag vroeger aanbieden kunnen ze onmiddellijk een marktaandeel verkrijgen.

Wanneer je de concurrentie voor bent heb je de kans om de eerste klanten voor het nieuwe product binnen te halen. Deze klanten worden later misschien wel vaste klanten die blijven terugkomen, ook voor andere producten.

 

Wie haalt voordeel uit een PIM-systeem?


Er zijn meerdere afdelingen en personen die efficiënter werken door het gebruik van een PIM-systeem:

  • Sales/verkoop afdeling hebben altijd up-to-date productinformatie nodig
  • E-commerce beheerders moeten de producten steeds up-to-date houden
  • Marketeers maken gebruik van de productinformatie voor campagnes op verschillende kanalen
  • Klanten zijn zeker dat je correcte en goede productinformatie toont


Wanneer heb je een PIM-systeem nodig?

Elk bedrijf dat producten verkoopt kan een PIM-systeem gebruiken, het bedrijf moet zelfs niet aan e-commerce doen. Het is vooral handig wanneer het bedrijf een groot aantal SKU’s heeft, producten verkoopt via meerdere verkoopplatformen of in meerdere talen.

Ook wanneer er veel manueel werk gebeurt met Excel bestanden of de productinformatie is verspreid over meerdere tools kan het nuttig zijn om over te schakelen naar een PIM-systeem.

 

 

Een PIM-systeem wordt dus gebruikt om de productinformatie van al je producten bij te houden op een centrale locatie. Hierdoor moet je niet meer werken met verschillende tools of Excel bestanden en kan je voor meer kwaliteit en efficiëntie zorgen. Dit zorgt ook voor een betere indruk bij je klanten, maar ook voor betere prestaties in de zoekresultaten.

Bij PHPro werken we samen met Induxx. Induxx specialiseert in het afleveren van PIM-systemen die perfect integreren met Magento webshops. Nieuwe webshop nodig? Neem dan zeker contact met ons op!