Nieuws

De toekomst van Magento...

Vorige maand had PHPro de kans om deel te nemen aan de Adobe Commerce Partners Roadshow gehouden in Amsterdam. Dankzij heel wat interessante sprekers zoals Igor Corvers, John Baxendale, Joost Bruinsma, Régis Quintin, Dewi Wassenaar, Ray Bogman en Tommy Lemmens, kregen we als partner een echte blik op de toekomst voorgeschoteld!

 

Strategie

Régis zette meteen de toon van deze interessante dag, want de Adobe Commerce partners werden meteen in het zonnetje gezet: “zonder de rocksterren die onze partners zijn, zou Adobe Commerce nooit zo succesvol zijn.” Een bedankje aan Régis om ons te vergelijken met iconen als Mick Jagger en Bruce Springsteen, want werken bij PHPro voelt inderdaad als een stevig rockfeestje 😉.

Om de strategie van Adobe beter toe te lichten werd er een zijsprongetje gemaakt naar Adobe Creative Cloud, de alombekende suite bestaande uit Photoshop, Premiere Pro, Indesign, etc… Deze suite transformeerde van ‘single solution boxed software’ naar ‘multi-solution boxed software’ naar een ‘multi-solution cloud platform’ hetgeen het de dag van vandaag is. Ook voor Adobe Commerce hebben ze een gelijkaardige strategie in gedachte en dus wint de Adobe Experience Cloud steeds meer aan belang. Dat is logisch, want de dag van vandaag wordt omnichannel belangrijker dan ooit voor bedrijven! Van email, social, community, search, media tem het product, Adobe wilt bedrijven en klanten helpen bij elk kanaal.

Om deze strategie te verkrijgen, wil Adobe de manier waarop ze met partners werken veranderen, door nog meer in te zetten om samen met haar partners een meerwaarde te kunnen bieden naar hun klanten toe. Daarnaast willen ze door de verschillende Adobe Experience Cloud-oplossingen klanten toegang geven tot een uitbreidbaar eco-systeem, waarin AI, machine learning en real-time data centraal staan.

Adobe Experience Cloud

Om deze strategie waar te maken heeft Adobe deze strategie vorm gegeven in een duidelijke visie, namelijk:
Adobe Commerce, mogelijk gemaakt door Magento, stelt bedrijven in staat om gedifferentieerde winkelervaringen te bouwen die uniek zijn voor hun merk en ondersteunt meerdere bedrijfsmodellen van D2C tot B2B, allemaal vanaf één enkel schaalbaar platform. Adobe Commerce, onderdeel van Adobe Experience Cloud, is gebouwd op een headless, cloud-native, uitbreidbare architectuur en wordt ondersteund door een ongeëvenaard wereldwijd ecosysteem van ontwikkelaars, partners en gebruikers die bijdragen aan innovatie op het platform. Het AI-platform van Adobe, Sensei, ontgrendelt datagestuurde inzichten in realtime om gepersonaliseerde winkelervaringen te creëren door middel van creatieve, inhouds- en merchandisingvernuftigheid die digitale transformatie stimuleert.

Strategie in de praktijk

 

Om deze strategie om te zetten in de praktijk werden er verschillende belangrijke architecturale beslissingen genomen. Zo wordt de ‘core’ van Adobe Commerce afgeslankt. Deze verdwijnende services zullen dan in de toekomst worden omgezet naar cloud hosted microservices, hetgeen ervoor zorgt dat Commerce upgrades in de toekomst veel gemakkelijker zullen worden. Om dit te realiseren evolueert Adobe Commerce ook steeds meer naar een microservice aanpak, waarbij headless en GraphQL API’s steeds belangrijker worden.

Dankzij deze evolutie naar een modern & flexibel headless commerce systeem wordt de doorlooptijd van uw innovatief project versneld en worden de totale eigendomskosten verlaagd terwijl de bedrijfsresultaten gestimuleerd worden dankzij de unieke klantenervaring. Dat betekent dat de focus binnen Adobe Commerce steeds meer komt te liggen op API-first en dus ook op PWA & Headless. Dankzij de SaaS Services, zoals Adobe Sensei en Product Recommendations, wordt het platform ook steeds beter uitbreidbaar, makkelijker te onderhouden alsook performanter en schaalbaarder.

Het Adobe Experience Platform focust zich op omni-channel personalisatie zodat er niet alleen een 360° graden perspectief van de klant wordt gecreëerd, maar ook zodat de waarde van én voor de klant vergroot wordt.

Plug&Play SaaS oplossingen

Om een lichtere, stabielere core voor Adobe Commerce te voorzien, focust Adobe zich nu dus extra op een API platform, waarbij individuele microservices geïnstalleerd kunnen worden om het platform uit te breiden. Klanten kunnen de dag van vandaag al gebruik maken van Adobe Sensei en Product Recommendations, en als volgende punt op de roadmap heeft Adobe een ‘catalog’-SaaS systeem op de planning staan.

 

Tot kort - Adobe Commerce in de toekomst:

 

  • Lichtere core
    • Feature-ontwikkelingen loskoppelen van de core, waarbij de huidige core vooral stabieler gemaakt zal worden
    • Dit betekent ook dat upgrades eenvoudiger zullen worden
  • Quality Patch Tool
    • Snellere opleveringen van niet-kritische updates en community bijdragen
  • Vereenvoudigd releaseschema
    • Minder frequente releases & betere overeenstemming met PHP-releases
  • Compatibiliteitstool voor Upgrades
    • Identificeer eenvoudiger de impact van een upgrade en lokalisatie van problemen
  • Marktplaats uitbreiding
    • Adobe’s marktplaats neemt pro-actief maatregelen om extensies up-to-date te houden
  • Adobe App builder
    • Externe out-of-the-box connectoren, en third-party apps en services om aangepaste cloud-native apps te bouwen.

Adobe Commerce Cloud in de toekomst

 

Voor Commerce Cloud klanten zijn er daarnaast nog extra verbeteringen op komst zoals:

  • Cloud Health tool
  • Cloud Security
  • Cloud Operations
  • Verbeterde support
  • Verbeterde performance
  • Adobe Commerce Cloud “Managed Services”

Hoe kunnen wij u helpen bij uw visie?

 

U ziet het Adobe heeft een indrukwekkende visie om de best mogelijke klantenservice waar te maken. Met nog heel wat interessante features in de pipeline is Adobe Commerce zeker een geschikt platform voor uw webshop van de toekomst. Niet vreemd dus, dat wereldwijd maar liefst 13 nieuwe klanten per dag live worden gezet! Ook overtuigd van de visie van Adobe? Aarzel niet om ons te contacteren indien u meer wenst te weten.