Nieuws

Hoe PHPro helpt bij het weergeven van de juiste productinformatie

Vorige week kon u nog lezen wat de 22 belangrijkste eigenschappen van een goede webshop zijn volgens Google, deze week zoomen we wat dieper in op het hoofdstuk productinformatie. Dit hoofdstuk bestaat zowel uit productdetails, productbeoordelingen, de zoekfunctie en productprijzen.

PRODUCTDETAILS

Voor klanten zijn duidelijke productkenmerken en afbeeldingen van cruciaal belang en daar ondersteunen we als PHPro graag bij op verschillende manieren.

Webdesign

In eerste instantie start het duidelijk weergeven van de productkenmerken bij het design van de website. PHPro werkt al jarenlang samen met ons zusterbedrijf Sidekick. Zij zijn ondertussen perfect gespecialiseerd in het opleveren van e-commerce webshops gericht op maximale conversies. Enkele klanten die recent een redesign kregen zijn Sleepworld, E5, Exterioo en Juntoo om maar een voorbeeld te geven.

PIM

Een ander belangrijk onderdeel van duidelijke productdetails is het “Product Information Management”-systeem. Een PIM-systeem is een systeem waarin u alle productinformatie centraal kunt verzamelen, beheren en publiceren. In dit PIM kunt u teksten, tabellen, afbeeldingen en andere multimediabestanden opslaan én daarnaast regels instellen die bepalen wanneer een product al dan niet online geplaatst mag worden op de webshop.

Binnen PHPro kiezen veel klanten voor een integratie met Akeneo, hetgeen vaak wordt geïmplementeerd door ons zusterbedrijf Induxx. Zij hebben inmiddels zelfs een eigen Induxx Connector ontwikkeld, hetgeen zorgt voor een vlotte uitwisseling tussen data van Akeneo en Magento (Adobe). Veel grote klanten vertrouwen dagelijks op een PIM zoals Sioen, Rob Brussels, Veritas, Xandres en Bel&Bo, om er maar enkele te noemen.

Productdetails op de webshop

Nu de productdetails mooi gedesigned zijn en juist ingegeven zijn in het PIM is het tijd voor de volgende stap: de productdetails op de webshop weergeven. Voor sommige klanten zijn deze immers van cruciaal belang in het aankoopproces. Op onderstaand screenshot van Juntoo is te zien hoe klanten op hun webshop makkelijk de afmetingen van producten kunnen vinden, alsook de materialen bijvoorbeeld.

 

PDP Juntoo
PDP SIP Protection

Ook bij klanten zoals Zesso, Obelink en Xandres zijn de productdetails duidelijk terug te vinden.

Op de webshop van SIP Protection, onderdeel van Sioen, zijn de productdetails nog veel belangrijker als op de gemiddelde webshop. Al hun producten moeten namelijk aan bepaalde certificaten en standaarden voldoen, die ook nog eens kunnen wijzigen per maat en kleur. Ook de gebruikte materialen zijn van groot belang, waardoor deze uitgebreid worden genoteerd op de webshop, alsook de wasvoorschriften, zoals u hierboven kunt zien.

 

SEO & Marketing

Het is uiteraard ook belangrijk dat uw productinformatie goed gevonden kan worden in Google en andere zoekmachines. Daarom hebben wij bij PHPro al verschillende SEO & marketingmodules ontwikkeld die onze klanten helpen bij een betere SEO score.

Dankzij onze zelfgemaakte PHPro Modules hebben we immers al heel wat verbeteringen voorzien op de standaard Adobe & Magento functionaliteit. Zo zorgt onze alternate links module er voor dat zoekmachines gemakkelijk de PDP, PLP en CMS pagina's kunnen terugvinden in andere talen, terwijl onze canonical URL module ervoor zorgt dat vrij identieke productpagina's niet voor duplicate content zorgen.

Daarnaast ontwikkelden we reeds een Open Graph module, waardoor ook Facebook en Twitter makkelijk de juiste productinformatie kunnen ophalen. Ook de standaard Magento Rich Snippet informatie werd uitgebreid zodat er meerdere producttypes worden ondersteund.

PRODUCTBEOORDELINGEN

Ook productbeoordelingen en productreviews zijn een zeer belangrijke factor in het aankoopproces en dat weten ook onze klanten.

Magento reviews

Bij Baby-lux wordt er voor de productbeoordelingen gebruikt gemaakt van de standaard Magento reviews zoals op onderstaand screenshot te zien is.

Magento Reviews Baby-Lux

Ook onze klant Obelink maakt gebruik van de Adobe reviews en koos hierbij zelfs nog voor een uitbreiding met een module om de reviews in ware Bol.com-look te tonen.

Trustpilot

Trustpilot is voor veel van onze klanten een gewaardeerde partner in het leveren van productbeoordelingen. Zo maken onder andere Vinetiq, Juntoo, Exterioo, Sleepworld en Baby-Lux gebruik van Trustpilot. Bij Sleepworld werd er zelfs een heuse integratie voorzien tussen Trustpilot en de Magento webshop, waardoor de Trustpilot productreviews ook in Magento worden weergeven én daarnaast ook gebruikt kunnen worden in Google dankzij onze custom rich snippets module.

Kiyoh

Ook Kiyoh is een gekend beoordelingssysteem. Binnen PHPro maakt onder andere Bel&Bo gebruik van dit reviewsysteem.

ZOEKFUNCTIE

U kon vorige week al lezen dat het conversiepercentage hoger ligt bij klanten die de zoekfunctie gebruiken, maar ook tussen de gebruikte zoekmachines zit veel verschil. Wij lichten er hier graag enkele toe:

ElasticSuite

Veel van onze Magento Open Source projecten kozen voor de ElasticSuite.io module, om op die manier eenvoudig filters en zoekresultaten in te stellen. Deze module maakt gebruik van ElasticSearch en staat toe om op producten, categorieën en content te zoeken.

Sensefuel

Bij Juntoo en Exterioo werd er gekozen voor een integratie met Sensefuel, gespecialiseerd in het aanbieden van gepersonaliseerde aanbevelingen op basis van artificiële intelligentie.

Algolia

Ook Algolia wordt door veel van onze klanten gewaardeerd als zoekmachine. Zo kunt u op de webshop van Vinetiq zien dat u zowel op producten, categorieën als op landen en regio’s kunt zoeken. Dankzij de uitgebreide instellingen in Algolia kunt u als klant de zoekresultaten makkelijk optimaliseren en dankzij artificiële intelligentie krijgt uw eindklant ook steeds betere zoekresultaten te zien.

Tweakwise

Tweakwise wordt door veel van onze klanten gebruikt voor zowel gepersonaliseerde site search als merchandising en recommendations. Dat betekent dat voor E5 bijvoorbeeld alle zoekresultaten uit Tweakwise worden getoond, terwijl Juntoo en Exterioo gebruik maken van Tweakwise om de PLP’s te tonen en te populeren.

Adobe Sensei

Over Adobe Sensei kon u al meer lezen in deze blogpost. Aarzel niet ons te contacteren indien u hier graag een demo van wenst!

PRODUCTPRIJZEN

Ook voor het weergeven van productprijzen zijn er verschillende mogelijkheden. Zo kiezen meerdere klanten ervoor om zowel een bruto als nettoprijs te tonen. Andere klanten tonen ook nog de eenheidsprijzen bij hun producten te tonen, zoals een prijs per liter of kilogram. Tot slot worden ook volumekortingen vaak gebruikt, zoals u bijvoorbeeld 3 halen, 2 betalen of een korting van 40% bij één stuk en een korting van 60% bij 3 stuks zoals op onderstaande screenshots te zien is.

Laat u helpen door PHPro

 

Wilt u ook graag betere productinformatie op uw site? Of wilt u graag wat advies inwinnen? Neem snel contact op met een van onze experten en plan een gesprek in!