VAR - Reclameregie

CMS

VAR, reclameregie van de VRT, matcht merken met mensen

TECH

SuluCMS

TECH

Symfony (UX)

Over VAR

dé mediaregie van de publieke omroep

Bereikt 89% Vlamingen via vertrouwde merken

VAR is een innovatieve mediapartner die performante oplossingen aan adverteerders en hun partners/agentschappen levert en hen op optimale manier met consumenten verbindt. Zo is Var een succesvolle partner die bijkomende financiële middelen levert voor VRT om blijvend hoog kwalitatieve en lokaal relevante content aan te bieden. Op die manier draagt Var bij aan een bloeiend en inspirerend medialandschap in Vlaanderen. 

VAR - Exterieur
Var_Detail

VAR zet in op digitale transformatie en always-on contentstrategie

In 2018 wil VAR sterker inzetten op de digitale vernieuwing van haar klantgerichte touchpoints en een transitie maken van een voornamelijk campagnegerichte communicatiestrategie naar een always-on contentmarketingaanpak. Hiervoor werkt VAR samen met PHPro, die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van een nieuwe website, het implementeren van een Content Management Systeem en het afsluiten van een onderhoudscontract voor deze nieuwe systemen.

Agile aanpak en technologiekeuzes bij de ontwikkeling van het VAR-platform

In Agile omgevingen wordt flexibiliteit gewaarborgd door iteratief te werken, waarbij elke twee weken een nieuwe release wordt opgeleverd: een zogenaamd potentially shippable product of Minimum Viable Product (MVP). Dit betekent dat er om de twee weken functionaliteit wordt geleverd die klaar is voor productie. Deze aanpak voorkomt dat de testfase pas aan het einde van het project plaatsvindt, wat vaak leidt tot tijdsdruk en inefficiënties. Tijdens deze cruciale eindfase moeten immers diverse taken worden uitgevoerd, zoals contentinput en -migratie, testen en bijsturen.

 

Om verkeerde beslissingen in een later stadium te vermijden, werd gestart met een globale analyse. Deze fase legde de basis voor het platform en omvatte aspecten zoals analyse, conceptontwikkeling, informatiearchitectuur, design en de ontwikkeling van een styleguide.

 

Technologiekeuzes voor fase 1 en 2: Sulu CMS

 

Voor de eerste twee fasen is maatwerk niet noodzakelijk. Daarom werd gekozen voor het Sulu CMS, een op Symfony gebaseerd platform, specifiek ontwikkeld voor bedrijven. Sulu biedt een flexibele omgeving voor het beheren van enterprise multi-sites en krachtige applicaties. Met geavanceerde functies voor ontwikkelaars en een gebruiksvriendelijke interface voor redacteuren is het de ideale keuze voor het bouwen van moderne businesswebsites en webgebaseerde software.

 

In fase 2 wordt voortgebouwd op de implementatie uit fase 1 binnen Sulu.

 

Aanpak voor fase 3: maatwerk met Symfony

 

In fase 3 wordt niet alleen verder gewerkt binnen Sulu, maar wordt ook gestart met de implementatie en integratie van MyVar. Omdat MyVar geen CMS is, adviseerde PHPro om deze functionaliteiten niet binnen een CMS-omgeving te bouwen. Het ontwikkelen van maatwerk binnen een bestaand CMS kan tot beperkingen en technische schulden leiden, een valkuil die vaak voorkomt. Op basis van haar jarenlange ervaring kiest PHPro daarom voor het Symfony framework voor de maatontwikkeling, naast het gebruik van een CMS-oplossing.

 

Deze gedifferentieerde aanpak combineert de voordelen van een flexibel CMS met de kracht en schaalbaarheid van een dedicated framework voor maatwerkoplossingen.

Ook nood aan een content platform gecombineerd met een complexer portaal?

We nemen tijd om samen met je door jouw digitale dromen te wandelen.

Contacteer PHPro