Nieuws

5 min leestijd

Waarom heb je een Google Tag Manager training nodig?


De voordelen van Google Tag manager zijn enorm. We kennen de voordelen van Google Tag Manager als een gratis tag management service: je bespaart werk, tijd en het is functioneel! Na het bouwen van een website of webshop is efficiëntie en kleine aanpassingen vaak noodzakelijk en daarvoor is een tag managementsysteem heel effectief.

Google tag manager en analytics training voor bedrijven

Wat is Google Tag Manager nu?

Google Tag Manager kan je gebruiken om tags (fragmenten JavaScript) te creëren en die naar een ander systeem door te sturen (bv. Google Analytics, Facebook Pixel,…). Door een container tag van GTM op de website te plaatsen blijft de code zuiver, dus dit is nog één van de vele voordelen van Google tag manager.

Voor wie is Google Tag Manager?

Op zich kan iedereen met een beetje technische kennis aan de slag met Google Tag Manager. Als je nu een doorgewinterde digital marketeer bent of een enthousiast, dan kun je wel zeker enkele handige implementaties uitvoeren met GTM. Voor de iets technischere functionaliteiten is wel een beetje technische kennis en digitale strategie nodig. Ook moet je steeds voorzichtig zijn dat er niets breekt of vertraagd op de website tijdens livegang. Daarom is debugging en testen steeds noodzakelijk, maar hier komen we uiteraard wel in een ander artikel op terug.

Heb je als bedrijf een opleiding of training voor GTM nodig? 

Voor een bedrijf zonder echt veel affiniteit met het internet, waarschijnlijk niet. Heb je als bedrijf een e-commerce platform of website waar er voldoende conversies en omzet gedraaid moet worden? Is het meten van bepaalde KPI's op de website belangrijk om de nodige acties of implementaties uit te laten voeren? Dan is een opleiding wel handig om het tagsysteem en de verschillende mogelijkheden ten volle leren gebruiken.

Data-driven werken heeft tal van concurrentiële voordelen en zou je op belangrijke websites zeker moeten benutten. Voor kleine eenvoudige implementaties is een korte training met enkele best-practices ruim voldoende om geen cruciale fouten te maken.

Wil je als bedrijf meer technische aanpassingen kunnen uitvoeren zonder steeds de hulp van developers in te schakelen? Een professionele training voor digital marketeers of e-commerce managers in je bedrijf zal de mogelijkheden uitbreiden.

Wat kun je allemaal doen met Google Tag Manager?

Je kunt heel wat instellen op GTM die een meerwaarde betekenen voor je data, online marketing en conversieratio. Enkele praktische voorbeelden van GTM zijn onder andere: 

  • Specifieke events aanmaken voor o.a. kliks, scrol activiteiten, zichtbare teksten op de website en meer
  • Linken aan externe platformen of accounts 
  • Het implementeren van stukjes HTML-code of JavaScripts 
  • ...