Nieuws

7 min leestijd

Tips & tricks om jouw webshop te optimaliseren

De zomer zit erop. We vervangen langzaam onze zomeroutfits voor knusse dekentjes binnenshuis. Binnenkort start ook het hoogseizoen voor e-commerceplatformen. Black Friday en de eindejaarsperiode komen eraan. Voorbereiding is key voor deze e-commerce hoogdagen. Enerzijds is het belangrijk je eigen webshop te optimaliseren. Anderzijds wil je een degelijke strategie om goed te scoren via marktplaatsen zoals amazon.be en bol.com. Maar hoe val je op tijdens de drukste periode van het jaar? En hoe bereid je jouw onderneming voor op een periode die een enorme druk zet op jouw logistieke-, marketing- en sales activiteiten?

1. Doelen definiëren

Een goede start, is het halve werk. Neem daarom eerst de tijd om de doelen van jouw webshop te bepalen. Wat wil je bereiken gedurende het e-commerce hoogseizoen?
  • Hoger percentage klanten die aankopen doet?
  • Grotere aankoopgetallen per klant?
  • Verwerven van nieuwe klanten?
  • Minder verlaten en vergeten winkelwagentjes?
  • Verbeterde merkbekendheid?
Wanneer je jouw doelen helder voor ogen hebt, bepaal je de strategie. Je kan bijvoorbeeld inzetten op één plus één gratis. Of bied bestaande klanten kortingscodes aan. Of een gratis item bij een bepaald aankoopbedrag. De mogelijkheden zijn eindeloos.
 
Bij die eindeloze mogelijkheden is een goede mix van jouw kanalen onontbeerlijk. Elk digitaal kanaal – van sociale media, over jouw website, tot de eigenlijke webshop – heeft zijn specifieke eigenschappen. Gebruik die kenmerken. Zet in op de sterke punten van elk kanaal om jouw verkoopstrategie te ondersteunen.

2. Zorg voor voldoende voorraad

Stel jezelf de vraag: “Wat zijn mijn sterkst verkopende producten?”. Focus je vooral op die producten waarvan je verwacht dat deze het beste zullen verkopen tijdens de feestdagen en sla voldoende voorraad in. Wanneer deze ‘high performers’ te snel uit voorraad zijn mis je namelijk een heel groot deel van deze verkoop opportuniteiten.
 
Leg dus op tijd voldoende voorraad aan. Een gouden regel stelt dat je voorraad idealiter volledig is voor 1 november 2023. Vergeet vervolgens de stock van januari niet. Na de feestdagen is het opnieuw business as usual, maar dan moeten je producten ook in stock zijn. Zorg zeker dat je de voorraad voor januari al voor 25 december 2023 in stock hebt.

3. Scherp jouw productinformatie aan

Op marktplaatsen wil je dat jouw producten ertussenuit springen. Dit kan je zelf mee optimaliseren. Allereerst door een duidelijke titel te voorzien die geoptimaliseerd is met keywords. Elke marktplaats heeft zijn unieke werkwijze. Zoek daarom zeker tips & tricks op hoe je het hardste opvalt op de door jouw gekozen marktplaats.
 
Een degelijke set-up, die bijvoorbeeld bij Amazon en Bol.com goed werkt, is de volgende: [Brand] [Serie] [Productgroup] - [USP1] - [USP2] - [USP3]. Zorg daarnaast dat je titels geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik. Maak ze dus niet te lang. Idealiter bestaat de titel uit minder dan 70 leestekens. Als dat niet lukt, kun je het tot maximum 100 leestekens uitbreiden.
 
Verleid de klant ook met duidelijke en inspirerende afbeeldingen. Daarvoor heb je kwalitatief beeldmateriaal nodig. Een foto van jouw product op een witte achtergrond is een bewezen succesformule. Je kan ook jouw klanten helpen door beeldmateriaal mee te geven waardoor ze een idee krijgen over de werkelijke grootte van het product.
 
 
En last but not least: maak gebruik van review marketing. Maar liefst 72% van de consumenten gaan enkel over tot de aankoop van een product na het lezen van een positieve review. Ze vertrouwen eerder op andere consumenten dan op de verkoper. Het is dan ook ontzettend belangrijk tijd te investeren in het genereren van eerlijke reviews over jouw producten.
Optimaliseer productinfo groot

4. Website en UX optimaliseren

De volgende stap is zorgen dat jouw infrastructuur er klaar voor is. Optimaliseer jouw webshop proactief. Zo kan je filter-opties optimaliseren of extra labels activeren. Denk bijvoorbeeld aan een Black-Friday-label of een sinterklaas-label. Een vlotte navigatie zorgt voor meer gebruiksgemak.
 
Maak het jouw klanten ook gemakkelijk. Net zoals in een fysieke winkel, krijgen zij graag begeleiding. Help hen daarom via een live chat of stel buyers guides op.

5. Personalisatie en klantenbetrokkenheid

Zet in op Search Engine Optimization (SEO) om jouw webshop vindbaar te maken. Relevante content zorgt dat je hoog scoort met SEO. Je kan gericht targetten. Dit kan via e-mailmarketing, maar ook via betaalde advertenties. Digitale advertenties vergroten jouw zichtbaarheid online. Benieuwd naar enkele praktische SEO-tips voor jouw e-commerce? Lees het in onze blog.
 
Van jouw bestaande klanten heb je trouwens vaak al een duidelijk beeld. Gebruik die inzichten in klantprofielen. Tijdens Black Friday of de kerstperiode kan je productaanbevelingen doen. Je analyseert bestaande klanten hun aankoopgeschiedenis zodat je gerichte aanbevelingen voor hen kan doen.
 
Zorg vervolgens voor een uitstekende klantenservice. Beantwoord vragen snel en los problemen vlot op. Hou daarbij rekening dat het aantal vragen bij een klantendienst tijdens de eindejaarsperiode tot wel 50% kan stijgen. De grootste piek komt er een week na de feestdagen. Wist je trouwens dat je jouw klantendienst proactief kan voorbereiden door FAQ’s op te stellen? Daarnaast kan je e-mailtemplates voorzien voor die veel voorkomende vragen.
 
Wens je hier graag hulp bij het optimaliseren van jouw SEO? Contacteer dan gerust onze experten, zij helpen je met plezier verder.

6. Investeer in User Generated Content

Een andere handige tool is User Generated Content. Gebruikers zijn de beste ambassadeurs van jouw systemen. Schakel influencers proactief in. Zeker tijdens dagen zoals Black Friday is het een geschenk om mee te kunnen surfen op hun populariteit bij volgers.

7. Automatiseer jouw product feed

Wist je trouwens dat er tools bestaan, zoals Channable, waarmee je jouw product feed automatisch kunt doorsturen naar marktplaatsen? Met Channable kan je informatie over de voorraad, prijzen, productcategorieën, maten, kleuren … doorsturen naar de marktplaatsen. In Channable kan je ook bepaalde regels instellen zodat je zelf kiest welke producten je doorstuurt. Zo kan je bijvoorbeeld enkele de ‘high performers’ doorsturen. Of je kan producten selecteren waarop je een hogere marge hebt. De mogelijkheden zijn enorm, jouw tijdswinst een feit!
 
Benieuwd hoe je met Channable aan de slag gaat om al jouw marketingkanalen met elkaar te verbinden? Lees het in onze blog. Wil je graag hulp bij het automatiseren? Neem gerust contact op, onze experten staan voor je klaar!
Automatiseer product feed groot

8. Analyse en monitoring

Klanten werven is een belangrijke stap, maar je moet ook zorgen voor conversie. Daarvoor moet je jouw website en webshop optimaliseren. Te lange laadtijden van jouw website zijn een dooddoener voor klanten.
 
Controleer ook dubbel of alle verschillende platformen naar behoren werken. De mobiele website van jouw webshop moet goed staan. Dit is ontzettend belangrijk, want veel klanten shoppen via hun smartphone tegenwoordig.
 
Nog een belangrijk aandachtspunt tijdens de eindejaarsperiode is schaalbaarheid van jouw software. Zorg dat jouw systemen de toegenomen gebruikersaantallen aankunnen. Test daarom jouw e-commerceplatfom uitvoerig. Je kan load testen uitvoeren om proactief bottlenecks in jouw systemen te identificeren. Zo zorg je ervoor dat er geen problemen optreden wanneer klanten hun winkelkar willen afrekenen.
 
Wil je meer weten over hoe je de conversie van jouw webshop optimaliseert? Lees dan zeker ons artikel over conversie optimalisatie en profiteer van onze praktische tips voor meer conversie op jouw webshop.

Laat onze experten helpen

Voor een succesvolle e-commerce strategie moet je dus met veel zaken rekening houden. Het goede nieuws is: je hoeft dit niet alleen te doen. Schakel gerust onze expertise in! Bij PHPro hebben we heel wat ervaring in:
  • Digitale strategie: laat ons helpen jouw user experience en online marketing naar een hoger niveau te tillen.
  • Online verkeer: SEO, Google ads, sociale media … hebben geen geheimen voor ons.
  • Development: wij zorgen voor custom websites en applicaties met bliksemsnelle laadtijden.
  • Conversies verhogen: door jouw website en online marketingkanalen te optimaliseren, geniet jij van hogere conversies.
 
Ga voor een first-time-right en contacteer ons. Wij helpen je graag met raad en daad doorheen deze hoogdagen van de e-commerce!