Nieuws

17 min leestijd

Webshop starten in België? Vermijd deze 7 rampzalige fouten


Een omni-channel webshop in België lanceren vraagt veel tijd, kennis, inspanning en vooral expertise. Vandaag start je niet langer probleemloos een e-commerce platform waarop je meteen met online verkopen begint. De wetgeving rond verkoop op afstand, betaalmethoden en privacy (GDPR) is de laatste jaren flink gewijzigd en strenger geworden. Dit betekent niet dat het onmogelijk is om nu nog een winstgevende e-commerce zaak te starten. Het vraagt gewoon veel meer knowhow.

Lees hieronder de 7 rampzaligste fouten die je e-commerce verhaal in een nachtmerrie kunnen veranderen:

webshop_starten_vlaanderen

1. “Marktonderzoek? Geen tijd voor!”

Een degelijk marktonderzoek is een cruciale stap in elk marketingplan. Bepaal je doelgroepen, hun doelen, angsten, verwachtingen, … en gebruik ze om ELK aspect van je e-commerce strategie te beoordelen. Het is verleidelijk om je eigen visie te vertalen naar de strategie en vormgeving van je webshop maar de kans dat je ernaast zit is heel groot en kan je wel eens zware financiële tegenvaller bezorgen. Met de inzichten uit een marktonderzoek kan je echter buyer persona’s opstellen die een concrete verpersoonlijking van jouw klanten zijn. Het is veel makkelijker en winstgevender om je op levensechte mensen te richten in je e-commerce strategie. Waarom? Ondertussen is het algemeen bekend dat online kopers (B2C) vaker emotionele argumenten gebruiken dan rationele, zeker wanneer het moelijker wordt om de ene webshop van de andere te onderscheiden. M.a.w. ze kopen emoties. Daarom kan je er als bedrijf maar beter werk van maken dat je die emoties goed begrijpt. Daarvoor voer je een marktonderzoek en stel je buyer persona’s op.

Een gouden tip: bekijk ook steeds welke producten er beter verkocht worden en welke producten minder scoren bij je doelpubliek. Is je online assortiment te breed om onderscheidend genoeg te zijn? Verfijn dan eerst je online assortiment en breid je assortiment uit volgens de inzichten uit je analyse. Een degelijk enhanced eCommerce onderzoek kan hier zeker mee helpen. Vandaag groei je dan ook het snelst online met een data-driven aanpak: kijk dus steeds naar de data om te blijven optimaliseren.

 

2. Te weinig uitbesteden: “We kunnen alles zelf!”

Voor een flinke groei van je e-commerce website is het slim om op tijd te beslissen wanneer je iets uitbesteedt. Hoe sneller je klanten en omzet genereert, hoe dominanter je online aanwezigheid wordt. Vind dus zo snel mogelijk de juiste in-house vaardigheden, maar beslis ook op tijd wanneer je externe expertise inschakelt. Als je alles zelf probeert te doen steek je veel tijd in een leerproces terwijl een goede consultant of freelancer hetzelfde werk in een vingerknip klaarkrijgt. Hier betaal je natuurlijk een prijs voor maar denk na over het volgende: wat kost jou uiteindelijk meer geld? De prijs van externe hulp of de tijd die je verliest door alles zelf te leren?

Kennis en vaardigheden worden kostbaarder naargelang ze specifieker worden. Probeer dus zo snel mogelijk de juiste mensen in huis te halen en investeer ook in de verdere ontwikkeling van je in-house skillset, maar weet wanneer je externe hulp moet aanspreken.

 

3. Geen concreet digitaal marketingplan

Elke doeltreffende online marketingstrategie heeft een aantal essentiële ingrediënten:

  • Een waardevoorstel: wat heb ik de klant te bieden?
  • Unique selling points: wat maakt mijn aanbod anders dan dat van de concurrent?
  • Doelgroepen: wie is mijn publiek?
  • Kanalen: hoeveel tijd en geld investeer ik aan de website, advertenties, social media, SEO en meer?
  • Huidige doelen: moet ik meer verkeer aantrekken of eerst mijn UX optimaliseren?
  • Strategie om doelen te bereiken
  • Strategie om doelen te meten: welke KPI’s gelden voor mijn doelen?
  • Plan voor een regelmatige evaluatie van deze KPI’s


​Deze elementen zijn de basis voor een effectieve marketingstrategie. Als één van de bovenstaande aspecten ontbreekt, zit er een serieus gat in een marketingplan. Al deze elementen zijn ook sterk verbonden: jouw waardevoorstel en unique selling points bepalen grotendeels wie jouw doelpubliek is maar uiteindelijk is het perfect mogelijk dat jij je waardevoorstel en USP’s afstemt op jouw doelpubliek. Zo zullen jouw doelpubliek en doelen ook bepalen op welke kanalen je inzet. Elk element heeft invloed op het andere.

Je kan bijvoorbeeld kiezen om geen nieuwsbrieven te versturen. Je denkt namelijk dat mensen dit meestal als spam beschouwen en je merk negatief zullen evalueren. Stel echter dat veel van je klanten graag op de hoogte worden gehouden via e-mail. Kortingen en nieuwe producten zijn namelijk een enorme drijfveer voor meer engagement bij je klanten. Stel dan dat e-mail een relatief goedkoper kanaal is om je doelpubliek te bereiken en dat het meer verkeer naar je site brengt dan Instagram, waar je veel tijd en geld in investeert. In dit geval zou je een kanaal kiezen zonder na te denken over het gedrag van jouw doelgroep. Maak deze fout niet en stel een marketingplan op waarin alle elementen een logisch gevolg zijn van elkaar.

 

4. Verkeerde platformen gebruiken voor je producten

Stel, je hebt een Magento webshop laten bouwen om je producten online te presenteren aan je eigen klanten. Om optimaal te profiteren van alle e-commerce kanalen kun je daarnaast producten presenteren via andere platformen. De voordelen en nadelen zijn vaak afhankelijk van het soort product en heel wat andere factoren. Denk dus altijd goed na over waarom je online wil verkopen, je doelgroep, de kosten en meerwaarde voor je bedrijf.

Een niche product zoals een luxe matras met een kost van 5000 EUR is niet echt een artikel dat je snel gaat verkopen op een platform zoals Amazon. Amazon staat namelijk bekend om hun goede prijzen, waardoor er heel wat koopjesjagers op het platform zitten die niet in de markt zijn voor jouw luxeartikel. So choose wisely!

 

5. Je klanten worden vergeten

Online feedback en klantenonderzoek zijn vaak geen prioriteit voor bedrijven. Er is namelijk al genoeg te doen op vlak van logistiek en online marketing. Meestal wordt zo’n onderzoek dan ook pas gevoerd wanneer er problemen aan het licht komen. Dit is spijtig, want informatie over je producten, inhoudspagina’s, branding en hoe klanten je beoordelen is heel belangrijk om sterk te groeien.

In het begin kan het toevoegen van een telefoonnummer en chat er ook al snel voor zorgen dat je meer contact hebt met je klanten. Door middel van reviews, maar ook via online feedbackonderzoek kom je snel meer te weten over de verwachtingen en pijnpunten van je klanten. Zoals eerder vermeld is informatie over deze verwachtingen cruciaal voor een succesvol e-commerce verhaal.

 

6. ROI niet op voorhand bepalen

Alhoewel de onderhoudskosten van een e-commerce winkel vaak goedkoper zijn dan voor een fysieke winkel, zullen de verwerkings- en verzendingskosten voor producten snel stijgen. Een strategie die rekening houdt met return on investment (ROI) is belangrijk voor een positieve cashflow. Er zijn genoeg kosten die ervoor zorgen dat de prijzen van een online assortiment hoger liggen dan in de winkel: verzendings- en retourkosten, transactiekosten, commissies, logistieke kosten en marketingkosten. Marges en cashflow (positieve ROI) betekenen alles in een e-commerce strategie.

Heb je hulp nodig of wil je een grondige analyse aanvragen? Bekijk dan hier hoe PHPro de ROI van je webwinkel kan optimaliseren!

 

7. Niet denken aan vernieuwing

We zien het vaak gebeuren: de meeste omnichannel bedrijven die online actief zijn durven niet te experimenteren. Het gevolg is dat deze bedrijven steeds vanuit een achtervolgingspositie moeten vertrekken en zo trager worden dan de grote concurrenten. Wat hebben grote online spelers zoals Amazon, Bol en Coolblue met elkaar gemeen? Ze kennen de kracht van het experimenteren. Coolblue was één van de eerste online spelers met de mogelijkheid tot zondagleveringen (Google zelf maar eens de zoekwoorden “levering op zondag” op). Amazon lanceerde Prime om trouwe klanten zoveel mogelijk waar voor hun geld te bieden. Bol.com heeft zelfs een spotgoedkoop Select-lidmaatschap ingevoerd, waardoor je in ruil voor 6,99 EUR/ jaar gratis leveringen krijgt.

Deze online giganten denken steeds aan de unieke voordelen die ze kunnen bieden aan klanten alsook aan klantenretentie. Het gevolg is dat ze op basis hiervan zichzelf meer durven te profileren als beste partij en hierdoor meer omzet kunnen genereren.

 

Tot slot

Goed begonnen is half gewonnen. Sterker nog, in de e-commerce kun je zelfs volgende veronderstellen: “Goed begonnen is 80% gewonnen”.

Probeer zeker om met zoveel mogelijk e-commerce experten te praten over je specifieke e-commerce plannen. Ze kennen de valkuilen en kunnen je bedrijf veel overbodige investeringen en omzetverlies besparen. Extra groei verwezenlijken door een goede strategie en kennis van zaken zou altijd een onderdeel moeten zijn van je digitaal marketingplan.

PHPro is al jaren een pionier op vlak van e-commerce in de Benelux. Onze experten bij PHPro hebben de nodige ervaring en helpen je bedrijf graag op alle mogelijke vlakken. Vraag hier alvast een vrijblijvend gesprek aan.